træk og kulde i etageadskillelse ø afslutning mod gavl

Hej,

Jeg har et hus gammelt hus fra 1820'erne hvor stråtaget blev udskiftet med tegltag og der blev indrettet første sal i 2002. Der blev lavet afstivning af loft/gulv på 1.sal så det kunne bære hvilket betyder at etageadskillelsen er 50cm høj og der ligger 100mm rockwool ned mod underetagens loft.

Vi købte huset for to år siden og oplevede første vinter at etageadskillelsen var utrolig kold, nogen gange kom gulvet på 1.sal tæt på frysepunktet. Har i.fbm. ejerskifteforsikring og manglede ventilation mellem isolering og undertag (diffutionstæt) fået lavet vindbrædder de steder det manglede. Men det trækker stadig derinde og temp for tiden er 14 grader i etageadskillelsen og 20-22grader i de opvarmede rum.
Jeg bemærkede i anden sammenhæng at ved gavlene er der ikke nogen afdækning mellem 1.sals gulv konstruktion og gavlvæggen - der er åbent, så der kan komme ventilation ind fra gavlen til etageadskillelsen. Ligeså går isoleringen ude ved taget heller ikke ud til gavlen, men undertaget er nu lagt ud mellem gavlmur og tegl.

Hvordan finder jeg ud af hvor trækket kommer fra og får det udbedret.

mvh
Tom
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lidt rim på dynebetrækket hører vel med til sjarmen ved at bo i et gammelt hus!

Men der skal jo ikke være ventilation i etageadskillelsen på nogen måde!

Det er jo ikke så nemt at sige hvad der skal gøres.

Kan du f.eks. stoppe åbningerne? midlertidigt og se hvad der sker?

Eller den tømrermester der lavede vindbrætterne og undertaget kan måske hjælpe dig med at analyserer situationen!

Umiddelbart lyder det som træk mellem dine skunke, dvs. den kolde luft i skunken trækker under gulvet på tværs af huset, det ville være det første jeg ville kigge efter i hvert fald, specielt hvis du har kold skunk.

Problemet løses normalt ved at isolere bjælketlaget helt op til over bjælken i skunken, så luften ikke denne vej så kan trække ind under gulvet, er der isoleret op til overkant bjælkelag i skunken, så er det sikkert stoppet lige langs skunken, og skal selvfølgelig et stykke ind under skunken, for at stoppe trækket.
Hej,

Det er varme skunke (eller burde være
Der går isolering hele vejen langs taget ned til ydremuren, og man kan således kigge fra den ene side til den anden i etageadskillelsen.

Men i gavlene kan man se murværket - burde der ikke også været isoleret langs gavlen eller undlades det bevist ?

Tom
Jo, gavlene skal selvfølgelig også være isoleret når det er varm skunk.

Men jeg ville sørge for bjælkelaget var isoleret helt op til underkant gulv ved skunkene, for selv med varm skunk, kan træk mellem skunkene godt give nedkølet gulv.
Tror også at det bliver løsning, prøver om man kan få bygget en væg vha indblæst Rockwool fremfor at skulle stille batts lodret, da der er begrænset plads at komme til. Kan ihvertfald ikke kravle i skunkene.
Tom
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis