Hvorfor dælen ser det så'n ud?? :-O

Hej,


Jeg skulle i går skifte en enkelt LK stikkontakt til en dobbelt i køkkenet, hvor der også sad nogle afbrydere til lampeudtag. Desuden var der fra denne sted trukket videre til stikkontakter i resten af køkkenet.

1)
Jeg havde (åbenbart) ikke fået hold øje med hvilke ledere der i den oprindelige kontakt var ført til hhv. fase og nul. Der var en sort, brun og blå leder. På den nye kontakt satte jeg af vane den sorte og brune til fase og den blå til nul. Sikringerne sprang. Hm. Jeg kiggede så med min pol søger og fik "lys" i den brune og sorte leder. Jeg gik så ud fra at der var fase i de to og målte 230V i mellem den brune og den sorte samt den brune og blå. Men det kunne jo ligesom ikke passe at der var ført to strømførende frem til den samme kontakt.
Det viste sig, at både den blå og brune skulle sættes i kontaktens nul og den sorte til fase. og så virkede det. Jeg stak multimeteret i selve kontakten og målte fint 230V

Hvordan kan det være, at jeg måler spænding på den ene nulleder?!!!? Det lyder (for mig) meget underligt....

2)
På den sorte leder (med fase) var isoleringen helt porrøs! Så da jeg hev i den krakelerede isoleringen endnu mere.... Det bekymre mig lidt. Jeg klippede lidt af lederen ned til "ordentlig" isolering, og forlængede så med en samlemuffe.... Men virker det ikke meget mærkeligt?
Jeg kunne se at der fra den kontakt er ført videre til 3 stikkontakter i køkkenet, samt 2-3 lampeudtag. Kan det være at der simpelthen bliver trukket formeget på den ene fase?
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Polsøgeren er ikke så meget bevendt, hvis du måler fase på en nul, kan det være hvis du har en lampe, så løber fasen gennem lampen hvis den er"tænd".
Hvis du har mistanke, om din instalation har været overbelastet (eller stadig er) bør du få den gennemgået, men sidder der en max 13 ampere sikring, burde det ikke være tilfældet.

mvh jens
Jens: jeg forstår ikke lige din pointe med lampen.... Men du mener ikke jeg bør være bekymret over multimeteret viser 220V mellem de 2 nul-ledere?
Desuden - der sad en 16A sikring.... Men efter den sprang satte jeg en 10A i...

Bouzen: der er nogle halogen pærer og et par lavenergi pærer
Du må ikke køre med en 16 ampere sikring, det kunne lyde som om, din instalation trænger til et grundig eftersyn, inden den futter noget af.

Hvis du har en pære, som er tilsluttet en fase, og du så måler på den nul, der kommer fra pæren, og til en aktiv nul, vil du kunne måle tilnærmelses vis samme spænding som netspændingen.
Så virker pæren blot som en modstand, og nullen er fase, med det spændingsfald, der nu måtte være over pæren, så det vil væe tæt på netspændigen.

Mvh jens
Øhh... Narj.... Det er de der små sikringer..... Og jeg mente at ser lun skulle sidde 10A i når det ikke var til kraftstik (komfur/vaskemaskine/400V udtag)
jeg tror du skal ofre en time på en installatør. en 16A sikring kan ikke sidde i et 10A bundstykke, men godt omvendt.

 

Skrevet af uldal på 19 sep 2012 07:09
jeg tror du skal ofre en time på en installatør. en 16A sikring kan ikke sidde i et 10A bundstykke, men godt omvendt.


Hey - undskyld dette meget sene svar!
Jeg forstår ikke helt at der skulle være forskel. Nu har jeg kigget i alle grupperne for både til både alm lys (10A) og komfur/vaskemaskine m.v. (16A) og jeg kan ikke se at der skulle være nogen forskel. Det er denne form for sikringsgruppe jeg har:


Skulle der være forskel på hhv 10A og 16A bundstykker? (bundstykkerne går jeg ud fra er dem man skruer ud og sætter sikringen ind i?)
Hvis du tager en 10A sikr og en 16A og kigger i bunden af dem, vil du se, at 16A er med større diameter på det fremskudte stykke. Bundstykket har et hul der passer til, så en 10A kan gå ind, men "slutter ikke tæt", mens en 16A ikke kan gå i bund og du kan således ikke skrue proppen fast ovenpå. Altså har du et 16A bundstykke med en 10A sikring slaskende rundt og sprede død og ulykke. Det forkullede ledningstykke, tyder på overbelastning ad h.... til og for tynd install.kabel.
På dansk: Brand er kun et spørgsmål om tid

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis