Isolere væg imellem garage og hobbyrum

Hej med jer.

Jeg har et opvarmet hobbyrum med isoleret loft og hulmur, hvilket er vældig godt. Problemet er bare, at skillevæggen imellem hobbyrummet, og den uopvarmede garage IKKE er isoleret - det er blot en 11cm betonvæg. Jeg har derfor planer om at isolere denne væg fra garage-siden, for ikke at gøre hobbyrummet mindre.

Min egen tanke var at lave et ca. 100mm hulrum ved at opstille et træskellet eller stålskellet og derefter beklæde det med krydsfinér plader, og evt. en gipsvæg til sidst. Undervejs vil jeg så fylde papiruld i hulrummet. På denne måde slipper jeg vel for at rode med dampspærre, da papiruld er diffusionsåbent.

Er der en bedre, eller mere korrekt måde at løse denne opgave på?

Venlig hilsen

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den nemmeste og billigste måde - efter min mening - er at fastgøre en række reglar på 45x95 lodret med 60 cm mellem. Fyld modulerne ud med flex batts og hiv en pladevæg op. jeg ville lægge en strimmel pap under reglarne hele vejen og fuge mellem betonvæg og garageloft. Husk at få evt afbrydere med ud til forkant

 

Fugning mellem betonvæg og garageloft bliver ikke så nemt, da væggen ikke går helt op imod loftet. Stikker jeg hånden om på den anden side af væggen, kan jeg mærke loftisoleringen i hobbyrummet. Ville der ske noget ved at trække battsene helt op imod garageloftet? Og hvad med dampspærre?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Dampspærre kan måske helt undgås hvis der ikke bliver rigtig koldt i garagen..

Elektronikteknikeren
Men da det jo faktisk er en udvendig isolering du laver, set fra den varme side, behøves den jo alligevel ikke..

Elektronikteknikeren
Netop!

Hvis det er en letbetonvæg kan den undværes. Osse hvis der anvendes mineraluld-batts.

Papirgranulatet er måske osse en mulighed. Selv om jeg ikk' lige kan se hvordan du får fyldt væggen helt op til toppen! :o)

Og du må heller ikke lukke for ventilation af tagrum - og den slags!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Afstanden mellem murkanten foroven og loftet, kan du "forhøje" med et par forskallinger, hvor du har fyldt hulrummet ud med mineraluld. Eller du kan måske komme op på garageloftet og fylde ud, så ventilationen ikke går fløjten. Hvis du regner med at væggen skal have noget hængende, bliver du nødt til at have nogen løsholter. Du skriver gips!! Ahhh ikke i en uisoleret garage. Jeg ville vælge krydsfiner eller OSB plader og så stryge dem over med hvid maling. Det eneste du skal passe på er, at der ikke kommer vand eller sne op ad væggen. Det ødelægger isoleringen

 

Ja, gipsplader ville jeg heller ikke benytte, krydsfiner og maling eller plan eternit ville være oplagt.
Mange tak for svarene :-)

Det med gips er naturligvis et no-go, kan jeg godt se :-)
Der skal ikke hænge noget på væggen, så løsholter tænker jeg at springe over.

Er dog ikke sikker på jeg forsår, hvorfor jeg ikke behøver en dampspærre? Jeg isolerer fra den kolde side - betyder det ikke, at der skal være en dampspærre på den varme side? Altså på betonmuren, inden jeg sætter batts op?

Kan I forklare hvorfor dampspærren er unødvendig? - og hvordan skulle situationen have set ud, for at dampspærre er nødvendig?
Ja, ingen dampspærre i konstruktionen.

Havde du haft en let væg med organiske materialer indvendigt uden damspærre, havde du skulle opsætte en dampspærre, ved beton væg som anset for at være tæt, er yderligere damspærre ikke nødvendig.
Selv om det er en væg der ikke udsættes for nedbør eller blæst så bør/kan den bedst udføres med såkaldt ventileret beklædning ELLER med en beklædning er IKKE er diffusionstæt!
Hvad krydsfiner, eller limen der er anvendt, almindeligvis anses for at være!

Du kan læse lidt om tunge ydervægge og pladebeklædninger her;

http://www.rockwool.dk/produkter/u/9034/Yderv%c3%a6gge/Tunge+yderv%c3%a6gge/Med+pladebekl%c3%a6dning

OBS: I stedet for den type Venti-batts der er vist, (som vist er et relativt nyt produkt), kan du bruge metoden med med reglar og alm. mineraluld. (Som det er beskrevet ovenstående).

Så de der siger at du ikke må bruge alm. gips bør foreslå noget andet, som er velegnet som en ikke ventileret beklædning! :o)

Hvor OSB plade, spånplade eller eternitplade kunne være en mulighed!

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også