Gulvvarme i eksisterende klinkegulv

Hej,

Vi har en rødstens villa fra 1948. Der er i vores stue (i stueplan) lavet et gulv af tidligere ejer med klinker, og det er lavet rigtig flot. Der er dog et stort minus ved det, nemlig at der ikke er ilagt gulvvarme, så det bliver bare tisse-koldt. Jeg ville være ked af at skulle brække det op, for at ligge varme i gulvet for derefter at ligge klinker på igen.

Vi har under stueplan en fuld kælder, og der er betondæk imellem.
Er det muligt at lave noget gulvvarme til stuegulvet nede fra kælderen af, således at vi ikke skal brække gulvet op i stuen.

Mvh
Kent

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil blive dyrere i drift end at lægge nyt gulv. Det giver, selvom man isolerer loftet i kælderen, en masse spildvarme og dårlig fordeling pga jerndragere. Desuden er dækket nok mere end 10 cm tykt

 

Grunden til at gulvet er koldt er vel at der er koldt i kælderen?

En  efterisolering af undersiden af betondækket vil nok hjælpe på det.

Egentlig kan man vel ikke sige at manglende gulvvarme i en etageadskillelse fra 1948 er et minus. Der er bare ingen gulvvarme jo!

Ja der er ikke varme i de 2 kælderrum under stuen, så måske noget isolering ville hjælpe. Men vil helst ikke af med for meget lofthøjde i kælderen. Vil det overhovedet give noget at ligge 50mm isolering på? og kunne man evt. bruge flamingo, eller der et bedre alternativ?

 

Flamingo må ikke anvendes i det tilfælde!

Men mineraluld af en slags, som er ubrændbart, må anvendes. Måske hårde batts som opklæbes på undersiden kan bruges!
(Isoleringslaget må iøvrigt heller ikke blive alt for tykt, medmindtre der opsættes en dampspærre på den varme/øvre side af isoleringen!)

Hvor stor effekt f.eks. 50 mm mineraluld vil have på overfladetemperaturen på dine klinker. Ved jeg ikke! Nogle få grader vil jeg tro!
Måske nok til at gulvet ikke "føles" eller opfattes som koldt!
En simpel beregning kan vise det. Eller du kan måske få noget at vide hos Rockwool eller andre udbydere af isolering!

Men da det jo udelukkende handler om komfort så ville et par sivsko til alle familiens medlemmer jo nok være den nemmeste, billigste og simpleste løsning! :o)
Annonce
Ja 50 mm  isolering vil hjælp, flamingo er ikke godt, pga. brandfaren.

Hvis du montere varmeslanger, og montere varmefordelingsplader, under gulvet vil det da kunne give lidt gulvvarme, men det bliver dyrt i varme, for du vil og så skulle varme kælderen op.
Men kunne du få plads til 50mm isolring under varmeslanger/fordelingsplader, vil det jo hjælpe lidt. Og bevare du dine radiatore i stuen, kan du jo nøjes med, eks. 20 grader varmt vand der cirkulere i gulvvarmen.
Måske kunne du nøjes, med at lave gulvvarmen, i en del af gulvet (lavet nedefra), så du har en komfortzone, i en del af stuen, hvor behovet er størst.

Når det er et betondæk, er det jo ikke sådan lige til at hugge op, og støbe nyt med varmeslanger. Men må det blive højere end de oprindelige, er det straks nemmere.
Men stadig en lidt dyr løsing, hvis du kun har 50mm isolering.
mh jens
Det er jo ikke kun kælderen der vil suge varmen til sig, men også fundament, osv.. som det støbte dæk er armeret ind i.

Nogle konstruktioner er bare ikke velegnet til gulvvarme, og en af dem er støbte dæk i ældre ejendommen.
Enig med Koluda der!

Den rigtige løsning i ovennævnte tilfælde ville (formodentlig) være at hæve temperaturen i kælderen.

Istedet for isolering af underside dæk så kan pengene bruges til efterisolering af kælder-ydervæggene eller vinduer med termoruder.

I stedet for at opbryde et iøvrigt udmærket klinkegulv installeres radiatore i kælderen. (Hvor de eksisterende varmerør måske allerede findes - lige klar til tilslutning for et par radiatore)
Tusind tak for alle jeres indlæg.
Jeg er blevet enig med mig selv om at smide et par radiatorer op i kælderen og derved hæve temperaturen, er dette ikke nok vil jeg prøve at smide nogle isoleringsplader på som er lavet til formålet :-)

 

Æhhhh . Isolerer du så ikke varmen fra kælderen fra at kunne sive op i gulvet ovenpå? Ville da tro, at det var bedre at isolere cæggene i kælderen.

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis