Kan jeg få noget som helst ud af den her?

Jeg har fået tilbudt en fiskekutter MEGET billigt.
Ved ikke ret meget om den udover at den hedder Calypso, vejer ca. 36 tons og er ca. 13 meter lang.

Nogen ide om hvad en havneplads (et billigt sted) til sådan en ville koste?

Hvilket førerbevis skal man have for at måtte sejle den?

Der er nogle billeder her:
http://s1170.photobucket.com/albums/r528/borsthansen/

Som det kan ses er den i ikke særlig god forfatning.
I givet fald vil jeg benytte den som en slags sejlende sommerhus og til fritidsfiskeri med stang.

 Aldrig gå ned på udstyr!

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 hvis du er rigtig handymandholde fingrene  og har en 50 60tusinde kan det nok være , men ellers skal du langt væk, Find noget mindre mindre og bedre.
der er ingen krav til føren af et skib under 20 brt og under 15m

tveskæg

 

Kan der være gammel gæld i sådan en? Hvordan tjekker man evt. det?
Er det muligt at hive den på land og renovere den der? Det kan vel ikke lade sig gøre med en almindelig kran som det gøres med sejlbåde?

Ingen der har en ide om hvad en havneplads i det sønderjyske ville koste til den størrelse?

Jeg skal give 1.000 kr og en kasse øl for den så der er jo lidt penge tilovers til renovering ;-)

 Aldrig gå ned på udstyr!

Sælgeren skal nok bruge 50.000 -100.000 for at få kutteren ophugget, så for ham er det da en rigtig god handel.
Hvis du køber, er det dig der hænger på ophugningen.
Hold dig langt væk fra den, -find noget bedre. Forbered dig omhyggeligt på et køb.

Venlig hilsen
Knud
Den er købt ved en "fejl" på politiauktion. Tror det var et udsætterbo. Jeg har ikke meget forstand på både men skroget så umiddelbart fint ud. Motoren er en stor satan af en Scania.
Hvad jeg har set af historie har den været hjemhørende i Ebeltoftområdet og fungeret som lystfiskerbåd for turister.

Der skulle vel ikke være nogen bådkyndige i nærheden af Haderslev der mod en pose øl ville kaste et blik på den og sige om det bare er bedst, at hive bundproppen eller det kan betale sig at renovere den?
Den ligger i Haderslev Havn lige ved siloen.


 Aldrig gå ned på udstyr!

Du skal have en mindre skippereksamen. Tror den hedder skipper af 3. grad..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Den er da spændende!
Men prøv lige om den kan sejle for motor, inden du siger ja tak. Den ser noget sur ud i motorrummet...

Men ellers er det bare igang med højtryksrenser og gåpåmod. Det er da positivt at den kan flyde selv.
Havde den været nyvasket og ligget i "min" havn, og lugtet så lidt af gamle fisk at man kunne sove i den, havde den nok kunne indbringe et 6-cifret beløb.

Er den under 15 meter, må du fritidssejle den med almindeligt duelighedsbevis. Eller ingenting hvis du kender alle søvejs- og sikkerhedsregler andet steds fra... Men uden erfaring ville jeg ikke prøve kræfter med sådan en klods. Med den vægt kan du lave noget mere (forsikrings-)skade end i en "almindelig" sejlbåd på 3 tons.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af jakob356 på 15 sep 2012 13:38
...zip...

Er den under 15 meter, må du fritidssejle den med almindeligt duelighedsbevis. Eller ingenting hvis du kender alle søvejs- og sikkerhedsregler andet steds fra... Men uden erfaring ville jeg ikke prøve kræfter med sådan en klods. Med den vægt kan du lave noget mere (forsikrings-)skade end i en "almindelig" sejlbåd på 3 tons.
...zip...



Med dulighedsbevis må man sejle op til 20 ton...  

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

@grandoldman

Er det denne her du tænker på?
http://www.worldcareers.dk/Karriere/Skib/Kystskipper.aspx

@Borst

Hvis overstående er minimums krav for at sejle både, Så skal du ca 1½år på SU, inden du må sejle den.

NB. Jeg har intet kendskab til emnet udover det info jeg linker til. Du kan håbe på mildere regler når det ikke er erhvervs formål.
jeg ved ikke hvad det hedder i dag.. Da jeg tog dulighedsbevis hed det yacthskipper af 3. grad.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Er det et fritidsfartøj under 15 meter kan du bare sejle, undtagen speedbåd men det ligner den ikke ;-)
Kan være det er en god ting med et dulighedsbevis, men ikke et krav.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis