kan man tilpasse ny dør til gammel karm?

Hej allesammen

Min forlovede og jeg har købt vores første hus i foråret. Det er en bungalow fra 1939. Jeg har som "fruen i huset", fået lov til at renovere og indrette vores gang. I forbindelse med dette vil jeg erstatte en ad dørene men en fransk dør, så vi kan nyde det ekstra lys der kommer fra gangen.

Men men men her kommer mit spørgsmål/problem. Det er jo nogen gamle døre, (se billedet) og har disse fine mål:
Højde = 198
Breede = 77,3
Tykkelse = 3,5

Det er bare ikke nemt at finde en dør i disse mål, så har i erfaring med at købe en større dør? eks. 82,5 X 200 og justere dem så de passer til den nuværende karm?

Jeg ved godt der sikkert er mange der tænker hvorfor ikke bare købe en ny karm og dør, men det er fordi at vi har renoveret hele stuen, og jeg ville være lidt ked hvis vi skal prøve at lappe væg mm. såfremt karmen skulle udskiftes. og ikke mindst fordi at selvsamme karm er der en til af i gangen, og det skal jo gerne se nogenlunde ens ud, også vil jeg egentligt gerne bevare det lidt "rustikke" i huset

Jeg glæder mig meget til at læse jeres svar.

Venlig Hilsen Michelle

hvorfor leje, når man kan eje :D
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan naturligvis godt lade sig gøre, at "ombygge" en dør så den passer i en eksisterende karm. Men har du overvejet, at høre en glarmester om han kan sætte glas i den nuværende dør?

Du kan også prøve hos genbyg.dk om de skulle have nogle gamle døre der skulle passe.
Du kunne jo istedet fjerne fydnigen i den gamle dør, og sætte glas i, evt med snydesprodser.

Der et lidt svært at udskifte sådan en ældre dør, der skal tilpassen hængsler mv.
Hvis det var mig, ville jeg skifte karmen også.

Men måske du kunne være heldig, at finde en fransk dør i et nedbrydningsfirma, som passer nogenlunde på mål.

Men det er en rigtig god ide med franske døre, vi har selv to stk, en fra gang til stue, og fra køkken til stue.

mvh jens
jah jeg havde faktisk gået og leget med tanken om at få sat glas i den gamle dør, men jeg er vist ikke den fødte håndværker er der andre der har erfaringer med at sætte glas i deres gamle fyldningsdør, hører jeg da meget gerne fra jer


hvorfor leje, når man kan eje :D
Det ville nemlig være helt oplagt at udskifte fyldingen med glas!

Men vær opmærksom på at glasset vejer mere end X-finer. Og at det ikke er sikkert at "dørrammen" kan bære glasset!

Polycarbonat vejer mindre og koster mere og kunne være en mulighed!

Din dørplade er iøvrigt meget simpel og det er ikke umuligt at det kan betale sig bare at lave en ny, helst i limtræ.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis