Skal et køleskab monteres med jord?

Hejsa

Jeg er midt i en forsikringssag angående ulovligt el.

Sagen er at køkkenet er renoveret i 2010, og køleskabet er ikke monteret med jord.

Jeg har talt med 2 forskellige autoriserede installatører og har fået to forskellige svar på dette.

Installatør 1, siger at køleskabet skal monteres med jord.
Installatør 2, siger at køleskabet ikke behøver at have jordforbindelse, da den sidder bag en hpfi afbryder.

Hvem har ret?

Jeg har været ved at kikke på http://www.sik.dk og jeg kan ikke umiddeltbart finde info omkring dette, så hvis der er nogle der har et direkte link hvor det i bekentgørelsen står noget omkring dette, så ville jeg blive glad.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hm.... Jeg forstår ikke helt. Kører du en forsikringssag på om et køleskab ikke er tilsluttet med jord?
Et køleskab kan vel ikke betragtes som værende en del af den faste installation, når den er tilsluttet en stikkontakt!
Men det er klart at når køkkenet er renoveret i 2010 så skal der være i stikkontakterne.... uanset hvad man slutter til dem.
Jeg er nu haller ikke sikker på at et køleskab absolut skal have jord. Måske et amerikanerskab med drikkevandskøle m.m., men da ikke et alm. "dansk" skab.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Nej jeg kører ikke en forsikringssag bare p.g.a. et køleskab :-)

Info'en omkring forsikringssagen er jo egentlig også irelevant - hele huset er fyldt med ulovlige installationer, så det er en større omgang.

Det var for at få belyst hvem der har ret, for nu hvor det hele er ved at blive endevent, så vil jeg også have det lavet korrekt. Hvis der er krav omkring jord, så har det den betydning at der skal trækkes yderligere jord-kabler og dermed også en større udgift, som jeg skal have dokumenteret overfor forsikringen.

Regnede jeg heller ikke med..... ;-)

Men som sagt er det ligegyldigt om et givent køleskab må køre uden jord.
Uanset hvad så SKAL der være jord i samtlige stikontakter, og i øvrigt også lampestederne.

Held og lykke med sagen, håber ikke de viser sig alt for tunge at danse med.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ja, der er ingen tvivl et køkkenet renoveret i 2010 skal have jord i alle installationer, uanset hvad de bruges til.
Installatøren nævnte noget med at han måtte sætte 2 stikkontakter op uden jord, og det er jo nemmest for ham i denne situation da der ikke her er fremført jord.

Jeg hælder dog mere til at der skal være jord i denne stikkontakt, og så må den ekstra udgift med etablering af jord, efteranmeldes til forsikringen. Det afhænger dog af hvad der er lovligt eller ej.
Annonce
Jeg fandt følgende tekst fra et pdf-dokument fra sikkerhedsstyrelsen...

Hvis boligens installation er udført
efter 1. april 1994
Almindelige transportable 230 V klasse 1
elapparater, fx kaffemaskiner, strygejern
og brødristere, behøver ikke være forsynet
med en stikprop, der giver jordforbindelse,
da der i boliger bygget efter 1994 er
installeret HFI- eller HPFI-afbryder (fejlstrømsafbryder).

Ikke transportable 230 V elapparater som
fx køleskabe, frysere, vaskemaskiner,
opvaskemaskiner med en vægt på over
18 kg eller fastmonterede elapparater
såsom fastmonterede elovne, fastmonterede
håndklædetørrere og fastmonterede
lamper, skal derimod være forsynet med
en stikprop, der giver jordforbindelse


Og da køkkenet er renoveret i 2010, så er der jo heller ingen tvivl omkring at køleskabet skal have en jord-tilslutning. Dvs. at der skal også være jord i den stikkontakt hvor stikproppen skal tilsluttes.
Ved nærmere eftertanke så er boligens installation jo før 1994, men som tidligere sagt, så er køkken renoveret i 2010 - så hvad gælder egentlig?

er det reglerne før eller efter 1/4 1994 ?
Rn8800 er lidt nysgerrig hvor har du fundet den tekst henne ?

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Jeg har fundet det her: http://www.lavprisvvs.dk/images/g%C3%B8r_det_selv_elsikkert.pdf

se side 11

Som det allerede er nævnt, er krav til nettilsluttede apparater og den faste elinstallation to forskellige ting. Krav til apparater kan ikke overføres til dine elinstallationer.
Er elinstallationerne etableret i 2010 skal det være med jord, ingen tvivl om det.

Men hvis der blot er skiftet kontakter ifm køkken renovering (kosmetisk ændring) er det ikke helt så firkantet.
Hvis det er en gammel installation, der ved sin etablering var lovling, må man skifte stikkontakt, men er der ikke fremført jord, må der ikke være jord i det nye stikkontakt.


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis