Bauknecht GSXK 2990 opvaskemaskine - Fejlkode F6

Hej LDS'ere

Vores knapt 4 år gamle Bauknecht GSXK 2990 opvasker melder fejlkode F6 som ifølge manualen har noget med vandmangel at gøre. Men jeg har konstateret at maskinen tager vand ind og fejlen kommer selvom jeg åbner lågen og hælder yderligere et par liter i maskinen i forbindelse med opstart.

Kan se på nettoparts.dk at der findes en niveaukontrol til de fleste opvaskere. Kan dog ikke lige finde den til vores maskine. I håb om at det var en tilkalket niveaukontrol har jeg forsøgt at afkalke maskinen ved at hælde eddikesyre i bunden sammen med 1-2 liter varmt vand. Det har ikke hjulpet.
 
Har desuden fundet denne tyske tråd Fehler 6 & 7 som bla. viser et foto af en beholder med en sensor for neden. Har prøvet at tage tilsvarende sensor ud og starte maskinen, hvilket resulterer i en promte fejl (uden fejlkode) under opstart.

Nogen der har haft tilsvarende erfaringer og fundet en løsning?

Hvis det kommer til at bestille en servicetekniker, overvejer jeg seriøst at skifte maskinen ud
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den sensor du har fundet er flowmeteret som er den føler der bestemmer hvor meget vand den skal tage ind.
flowmeteret skal køre rundt når at den tager vand ind. hvis den ikke gøre det kan et par små dask på den sommetider gøre underværker men det kan naturligvis osse være printet eller stikket på ledningen det er galt med

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>

Det var det lille print for neden af sidekammeret med 2 hvide ledninger tilkoblet jeg havde ude for at se på. Der sidder et lille "glasrør" der ligner en ohmsk modstand på printet og det må være den del der registrer flow.

Om ikke andet så er problemet blevet løst efter jeg talt med en meget behjælpelig dame hos CJ Hvidevarer i Spentrup v. Randers. Hun foreslog at jeg koblede maskinen helt fra forsyningen i 1 time så styringen blev nulstillet.

Kort resumé af forløbet, i fald andre skulle stå med samme problem en dag:

1. Maskinen viste fejlkode F6 (vandmangel)
2. Jeg undersøgte vandtilførelsen og der var en del rørgods og rustskaller i det faste vandrør lige før tilslutningsslangen med magnetventil.
3. Rørgods/rustskaller blev fjernet.
4. De små filtre i magnetventilens indløb blev renset og afkalket, selvom de mærkeligt nok ikke var særligt snavsede.
5. Magnetventil blev afkalket ved at hælde lidt eddikesyre i den og lade det stå ca. 1/2 time.
6. Med magnetventil monteret testede jeg maskinen men fejlen (F6) kom igen, selvom der kom vand til maskinen.
7. Forsøgte med tryk på reset-knap og slukke maskinen på dens OFF knap. Ved startforsøg kom fejlen igen efter få minutters kørsel.
7a. Febrilsk søgning på nettet inkl. LDS forum om tilsvarende fejl og detalje-tegninger af opvaskeren
8. Kontakt til CJ Hvidevarer med rådgivning om frakobling af forsyningsspænding.
9. Problem løst efter frakoblet forsyning i 1 time.

Konklusion:
Årsagen har indledningsvis været vandmangel, men som med meget andet computer/software stads så var alm. reset ikke nok til at nulstille styringen helt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis