Opstigende fugt, kan man lave det selv?

Hej

Jeg har netop opdaget, at vi har fugt i en af vores indermure (betonsten). Det viser sig på de nederste 15-20cm af muren, hvor mørtel virker porøs og tapet slipper. 

Det skyldes formentlig, at vi i foråret har skiftet halmfyr ud med pillefyr, og derfor har haft væsentligt (nærmest) ingen varme på hen over sommeren, og at vi er ved at restaurere rummet på den anden side af væggen, hvorfor der ikke har været varme på (på bagsiden af væggen) i 3-4 måneder og en helt masse fugt (filtsning af alle vægge).

Rummet på bagsiden af væggen er det eneste rum i huset, der ikke har støbt gulv, men blot trægulv med isolering under på bjælker. Muren mellem de to rum (som er bærende) ser ud til at stå direkte på sokkel uden sokkelpap.

Jeg vil gerne have støbt gulv i rummet om et par år, men indtil da, vil jeg gerne have væggen tørret op igen OG malet. Er det realistisk? Jeg er klar over, at det skal være en difussionsåben maling, hvis det overhovedet skal lykkes. Væggen filtses på begge sider.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har intet med ingen varme henover sommeren at gøre, men nok mere fugten fra bla. filtsningen at gøre.

Lidt varme og hyppig udluftning ville jo hjælpe en del på det.

Kan godt være det er opsivning af fugt pga. manglende murpap mellem indervægge og sokkel, men tvivler på det er så stort et problem, generelt er der rimeligt tørt under et hus, og generelt et problem man ser langs ydervæggene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også