El installation i en gammel lejlighed

Hej allesammen

Håber virkelig der er nogen som kan hjælp mig jeg har 2 sprøgsmål til el installation i en gammel lejlighed.

1 spørgsmål:
Når man kigger ind i gruppe tavlen så er der 4 gange 1pol grupper med kun fase tilslutte og så i toppen af tavlen er nul samlet i en fælles skinne er dette lovligt?

2 Spørgsmål:
Der er ingen beskyttelse leder i tavlen er det lovligt at etablere nulling i tavlen?

På for hånd tak

David

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
UHA DA DA ! Der må du slet ikke rode, se at få en autoriseret elektrikker til at kigge på det, der skal som minimum være et HFI relæ. Og ja Nullen må godt være samlet på en skinne, hvis du dermed tænker på jord !
4 topolet(enfaset) gruppeafbrydere på 1 fase er ikke lovligt, hvis der er mere end 2 skal de fordeles på flere faser, ellers kan det give en skæv belastning på nettet.
Om det stadigt er lovlig med 1 polet automatsikringer med fælles nul, det ved jeg ikke .........
I etageejedomme er nuling som regel lovlig, men spørg elværket om nettet er nulsikret.
Det allerbedste er at få en elektriker til at kigge nærmere på gruppe tavlen............ 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
1-polede gruppeafbrydere er fuldt ud gangbare (om end langt fra vanlig installationspraksis her i landet) - og du må derfor naturligvis også godt bruge en fælles nul-klemme.

Svend Høst: Er du sikker på at du ikke må have 4 1-fasede gruppeafbrydere på en 1-faset installation? Mig bekendt var Frb. Forsyning det eneste forsyningsselskab der havde den slags begrænsninger og da de blev overtaget af DONG forsvandt den særbestemmelse.
Sådant har jeg lært det , det er nok fællesregulativet du skal kigge i , hvis det stadig bruges, men logiken er der , 4 X 13 A på en fase vil absolut give en skæv belastning.............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Men uanset hvad de herre har lært, kan vi vel godt blive enige om at her må lægmand ikke rode der skal en autoriseret elektrikker til ? ? ?
Skrevet af Håndværkeren på 02 sep 2012 17:03
Men uanset hvad de herre har lært, kan vi vel godt blive enige om at her må lægmand ikke rode der skal en autoriseret elektrikker til ? ? ?
Ja det giver jo sig selv, men nu siger han jo heller ikke han selv vil rode med det. Tvivler på der findes ret mange uden forstand på el, der tør kaste sig ud i at ommøblere sin egen tavle :p 


spørgsmål 1: Ja det er lovligt, fælles null blev ofte brugt i gamle dage.

spørgsmål 2: Som der allerede er skrevet så er det lovligt så frem forsyningsselvskabet siger god for den.  Men de fleste ældre steder bruger man nulling i etage ejendomme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis