bugt med ukrudt

Hej

Jeg har en vold rundt om mit hus på ca 150 m jeg skal luge hver uge for at den ser nogenlunde ud ,så tænkte jeg om der var nogen der havde en løsning med hensyn til at jeg kunne sprøgte den og  dermed holde den ren så jeg ikke skulle luge hele tide ved godt sprøjtegifte ikke er den bedste løsning men må ty til det da det er et stor arbejde hele tiden og skal luge 150 m vold


Venligst Jesper

 jesper

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken bevoksning er der på volden ? Græs ?

Der er mange typer ukrudt der drænes for energi hvis man slår græs tit. Eks. Skvalderkål.
Hej per

Jeg har barkflis på min vold,men alverdens ukrudtsplanter gror op aflige vel og så tænkte jeg om der var en mulighed evt og sprøjte med et eller andet for at jeg ikke skal luge hele volden hver 3 uge da det er et mega arbejde men kan ikke holde ud at se på ukrudt der vokser op

har også tænkt på havd muligheder jeg for at plante den til det skal siges at jeg bor 1 km i luftlinje til vadehavet veskysten (Ribe ) og det blæser en pelikan til tider. så det skal være noget der kan holde til det.

Men som sagt 150m vold med tilplantning er jo en bekolstlig affare.


Venligst Jesper

 jesper

Det billigste vil nok være at spørge en lokal landmand om du kan købe noget af hans sprøjtegift, eller købe indholdstoffet separat - som f.eks. her: http://havehobby.dk/produkter/51-ukrudtsmiddel/152-1-liter---glyphosat-360g/

Glyphosat er indholdsmidlet i round up, og ved at købe stoffet på den måde sparer du 80-90% i forhold til alm. roundup.

Alternativt kunne du jo lægge fiberdug under barkflisen, og sørge for at toppe barkflisen op. Helst 10+ cm lag over det hele. Det er selvfølgeligt et værre arbejde men, så er du ihvertfald giftfri.
Hvad med at plante volden til med hyben-buske? De passer sig selv, sætter pæne blomster om sommeren, er hårdføre og frø kan du få i hobe ganske gratis ved at gå en tur.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis man ikke vil luge, er der to metoder: Forebyg ved at forhindre ukrudt i at komme op, og forhindre ukrudt ved at plante noget, der dækker.

Det første kræver nok, at de fjerner barkflisen (den formulder over tid, og er udmærket vækstmedie) og får lagt en ukrudtsdug på, og så fx rullegræs på.

En anden metode er: Du får fat i en masse efeustiklinger af gamle planter (de vokser nemlig vandret) og planter dem, de dækker relativt hurtigt. Der findes mange andre planter, der kan bruges som tæt bunddække, men der skal altså lige en klør 5 til af og til. Vælg planter, der kan have det relativt tørt. Buxbom eller ene ville måske også kunne fungere, der findes lave sorter af disse, men de skal så også klippes.

Hvis du vil beholde din barkflis, så skal jævnligt rives/harves- eller måske kultivatoren kan bruges, så for ukrudtet ikke fodfæste. Eller et skuffejern.

Men det 100 % lugefri areal findes ikke...

Gift er en dårlig idé, og at gå og spraye på hver enkelt lille plante, hver 5-6 uger- er også et stort arbejde, og gift i haven er en rigtig dårlig idé, den er som regel totalt unyttig- udover det kan gå i grundvandet/ødelægger artsdiversiteten.
Men: Nu er jeg altså også Miljø-freak. ;-) Så jeg nyder også mit ukrudt (bare ikke brombærene!).

Mvh
Pinny
Annonce
ASFALT 

Nej, som andre også skriver, så gælder det om at dække jorden med et eller andet, så ukrudtet ikke har så let ved at få fodfæste.

Husk på: "Ukrudt jo bare er en plante der vokser et forkert sted"

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
En anden løsning kunne være: Du omdanner volden til et stenbed, dvs du lægger kampesten, og planter stenbedsplanter i sprækkerne mellem stenene.

Eller krydderurter, en del som fx timian- er kønne, gode biplanter- og kan lide at have det tørt og relativt solrigt. Det er så selvfølgelig ENDNU mere arbejdskrævende. Men det kunne blive rigtig pænt, og duftende- og godt for bierne. (Både flere arter humlebi og flere arter af almindelige bier er stærkt truede i Danmark!)

En anden anbefaler hyben, hvis der hermed menes rosa rugosa, så vil jeg fraråde det på det kraftigste. De er landskabsukrudt, som man ikke bør plante.

Hvis man kan lide blomster, så kan Geranium også leverer pæne blomster, omend mine blev  plantet i ren grus mod min knastørre sydvendte gavl. De elsker det så meget, at de gror udover flisegangen. (At det så var lidt hovsa- og lyserøde geranier ikke klæder rødstenshuset er, en anden sag. De blev flyttet lidt hovsa, og da de trivedes, så har jeg ikke gidet finde en, der matcher bedre i farven...
De fungerer= gror som ukrudt. Jeg hader ting, der ikke trives, og jeg har faktisk "grønne fingre"- især til at med torne, ser det ud til.. )

Mvh
Pinny
Mange tak for alle indslag

Jeg må i tænkebox til næste forår.

 jesper

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis