Renovering af vægge i puds

Hej eksperter!
Jeg er helt vild med dette forum, og den ekstreme hjælp man får med det samme man poster et problem, så her får I igen et spørgsmål fra en gør-det-selv-mand igang med sin debut :-D

Vi har en del vægge i vores nye lejlighed som er grimme, men for at tage én ting af gangen starter vi med soveværelset.

Problem nummer 1:

Væggene her er opbygget i puds. Siden hen er der blevet "plet-spartlet" og malet hen over.
Man ser tydeligt strukturforskellen i væggen fra puds til spartel.
Det jeg har tænkt at gøre er: slib væggen ned med sandpapir, så det er nogenlunde jævn når man fører en hånd hen over --> spartle evt. huller og riller, og slib ned så det passer med niveau --> filt --> maling.
Er dette ikke måden at få det bedste resultat på? Og hvor vigtigt er det at væggen er 110% plan og alt er samme niveau?

Problem nummer 2:

Udover ovenstående er der sat tapet op en del steder. Nogen steder ser det fint ud, andre steder er der huller efter skruer og til slut er der steder hvor tapetten er faldet af/ikke er færdiggjort. Hvordan laver jeg dette bedst muligt? Er der tale om en reparation eller vil man hellere pille hele lortet ned og måske sætte filt op i stedet og male på nyt?

Håber der bliver budt ind med en fornuftig løsning så jeg kan komme igang :-)

Fortsat god aften!

Mvh
Jesper Christensen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Dit problem nr 1:
Det er en rigtig fin løsning, at spartle det hele op fra bunden. Det bliver et super resultat når du har fået sat filt på og malet. Slutresultatet afhænger naturligvis af planheden i dit arbejde. Jo bedre arbejde fra bunden, desto skønnere slutresultat.

Nr 2:
Det afhænger jo helt af hvor mange steder der mangler at blive sat noget op, eller der skal repareres. Det små skruehuller kan du bare fylde op med noget poly, men er der store mangler hist og pist, kan det måske svare sig at starte fra bunden og får shinet det hele op, lige som i første del af spørgsmålet

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Problem 1: Du skal fuldspartle vægen. Ikke kun huller. Brug evt. rullespartel, som er nemt at arbejde med, hvis man ikke har prøvet det før. Inden du sætter filt op, skal du huske at give vægen forankringsgrunder.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du ikke vil fuldspartle væggen vil jeg ikke anbefale filt, da man ser den mindste ujævnhed på væggen. Derimod er væv meget taknemelig med ujævnheder, og det gør derfor ikke noget at væggen er lidt ujævn.

  

Skrevet af tobias34 på 31 aug 2012 11:32
Hvis du ikke vil fuldspartle væggen vil jeg ikke anbefale filt, da man ser den mindste ujævnhed på væggen. Derimod er væv meget taknemelig med ujævnheder, og det gør derfor ikke noget at væggen er lidt ujævn.


Hvordan er væv at arbejde med? Og hvordan bliver resultatet i forhold til filt?

Mvh
Jesper Christensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også