Isolering i etageadskillelse

Mellem stuen og 1. sal er der et hulrum med medfølgende træk. 1. sal er ikke udnyttet (uopvarmet) og jeg har derfor tænkt mig at hive gulvbrædderne op op lægge dampspærre og 15 cm isolering ned (eller hvad er nu er plads til) i mellem strøerne. 1. sal skal om ca 5 år isoleres og bruges til beboelse.

Hvilket isoleringsmateriale er egnet og nemt at arbejde med?
Er der noget jeg skal være opmærksom på (bygningsreglementet)?
Andre gode råd?


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal være opmærksom på at der skal være 100 mm "brandteknisk fastholdt" mineraluld i etageadskillelsen - når etagen inddrages til bolig.

Hvis dit loft f.eks. er puds på væv og forskalling er det at betrage som "brandteknisk fastholdt". Men der er andre muligheder.

Du skal finde ud af hvor trækken reeelt kommer fra.

Og så hedder strøerne bjælker og når der er adskillige bjælker - et bjælkelag! :o)
Ja, isoleringen skal være en fast isolering, dvs. i form at bats eller rulle, du kan ikke bruge granulat til formålet, eller er der faktisk frit slag.

Personligt foretrækker jeg generelt Knauf Isoleringen da denne ikke støver så meget, og er billigere end både Isover og Rockwool, nogle af de helt billige isolerings mærker kan være en noget ubehagelig fornøjelse at arbejde med, dvs. kradser og støver voldsomt.
Jeg kommer til at tage lidt forbehold for mit tidligere svar.

For det er muligvis sådan at;
Hvis der er puds på væv og forskalling så er det muligt at det IKKE er noget krav at der OGSÅ udlægges mineraluld i pladeform. Fordi brandkravet opfyldes af "puds på væv og forskalling" alene.

Og min tvivl kommer sig af at man nogen steder blæser papiruld ind i etageadskillelsen. Og det dur jo så ikke! Bortset fra at det måske er OK i eksisterende byggeri.

Men hvis den underliggende loftbeklædning er f.eks. alm. loftrustikbrædder er det ingen tvivl. Så SKAL der oplægges "brandteknisk fastholdt mineraluld i pladeform"

Men vi er ude i de finere detaljer!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis