Fræse riller til el-kabler - hvor dybt?

Jeg skal gøre klar til elektrikkeren kan trække elkabler i vores nye soveværelse, og skal derfor fræse riller ind i en murstensvæg. Hvor dybt inde i væggen plejer man at ligge elkablerne? Jeg tænker noget i retning af et par centimerer eller tre...

/Zeabee
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så dybt at der kan ligge et elektrikerrør, der kan fastgøres med et par søm og et lag mørtel efter behag ovenpå. Jeg ville sige ca. 1 cm dybere end elektrikerrøret. Det kan være svært at hakke alt i fugen ud, så måske lidt dybere...
Det største elektriker rør som jeg vil mene vil blive brugt i væg er 20mm. Det bruge ofte til pds og antenne. Der skal du nok 3-4 cm ind.

ang el installation ved jeg ikke om der bliver trukket rør med ledninger eller kabel, ved kabel kræver det ikke en særlig stor revne.
Så for at være sikker så lav den de 3-4 cm og ca 2-2,5 cm brede

Hvad laver du riller med? Har du en rillefræser eller er det vinkelsliber

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Jeg vil mene at Elektrikkeren ligger kabler direkte i væggen. Jeg regner med at leje en rillefræser.
Jeg skal selvfølgelig ikke blande mig i hvilken metode din elektriker bruger.
-Men jeg kunne som gammel elektriker ALDRIG finde på at mure kabler direkte i muren. Jeg bruger altid rør. På den måde kan man skifte ledninger og kabler, hvis uhheldet skulle være ude.

Og jeg ved godt at det aldrig sker. Men alligevel...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Som knap så gammel elektriker vil jeg så tillade mig at være obsternasig :-)

Jeg kunne ikke drømme om at lægge kabler i rør (nu skal det dog siges at det er ved at være nogen år siden jeg har praktiseret el-arbejde). Alt for mange gange har jeg prøvet at reparere en installation hvor der er boret igennem et indmuret rør der efterfølgende er klappet så meget sammen at det ikke kunne lade sig gøre at trække et nyt kabel deri uden at lave hul, så røret kunne skæres væk og kablet kunne komme igennem.

... og hvis der skal laves huller i væggen for at reparere installationen synes jeg fidusen med at trække rør forsvinder :-)
Annonce
Vi murer altid kabel direkte ind i væg, selvfølgelig kan det ske at man bore i et kabel.

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Ak ja.

Helt enig med næstformanden

Vi er nogle " gamle " elektrikere - jeg kunne heller ikke finde på at mure et kabel ind i en mur selvom det i dag er lovligt.

Næh - vi har skam lært at bukke rør :-) - jeg vil ikke engang bruge rillerør - undtaget til små reparationer. Så kan man i øvrigt nøjes med ledninger i rørene og spare kablet.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Vi andre har så lært at lade være med at bore igennem de indmurede kabler :-)
Der er andre end elektrikeren der kan finde på at bore i vægge...
Du behøver ikke lade som om du skal fræse kabelgange til elektrikeren, du kan også bare skrive du vil trække kabler og forbinde dem selv, og behøver lidt hjælp til at vide hvor dybt elektrikeren normalt fræser kabler ind i væggen.. der er sikkert folk der vil hjælpe dig selvom de godt ved at man ikke må gøre sådan noget selv..

Nu er jeg måske ude på dybt vand ved at tro din forespørgsel er lidt fordækt, men det er som regel sådan der spørges når det er og jeg beklager hvis det slet ikke er tilfældet..

når en elektriker laver opgaver i et hjem, laver han normalt det hele selv, også den del med at fræse ud til elektrikerrør.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis