spot i bruseniche

Hejsa,

I skal have indbygningsspot i bruseniche og er ikke sikker på hvilken zone/IP jeg skal gå efter:-l
Brusenichen er på 1meter x 1meter og jeg har et bruserhoved hængende fra loftet (25 cm afstand fra loftet til bruserhoved). Hvis loftet er 220cm høj hvad skal jeg så vælge?
Havde overvejet 35Wat GU10 spot som jeg evt i fremtiden kan sætte LED spot i.

Håber at I kan hjælpe lidt på vej

Hilsen,
Raf
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.bolius.dk/alt-om/badevaerelse/artikel/sikre-lamper-i-badevaerelset/

Ifølge denne artikel vil jeg mene, at der må være tale om område 0, dvs. lampen skal være mærket med IP67 og være på maksimalt 12 volt.
Hej igen,

Jeg har set på den artikel, men er i tvivl omkring hvilke betydning det har hvis man har en hovedbruser der sidder på loftet:-/

Har desuden også lige målt efter igen og regner nu med at afstanden mellem gulv og loft bliver over de 225cm Hvilken betydning har det?
Jeg har ikke kigget i linket til Bolius... men område 0 er det område hvor man kan forvente der kan stå vand, så mon ikke der er valgt en uheldig formulering?

Fra brusehovedets normale placering og indtil 60 cm ud er der tale om område 1. Ydermere er område 1 i højden 5 cm til 225 cm (område 0 er de nederste 5 cm).

Lysinstallationen i område 1 skal være 12V, så dine GU10 lyskilder må du kun anvende hvis spotten kan placeres mere end 225 cm over færdigt gulv. I område 1 er kravet til kapslingsklassen IPX4, men igen - kommer du over 225 er kravet IPX0.

Så frit oversat - er der mere end 225 til loftet er der "frit slag".
Og nu kunne jeg ikke dy mig for at tage et kig på artiklen - det virker som om journalisten har fået et eller andet galt i halsen da områdebeskrivelsen ikke harmonerer helt med gældende lovgivning :-)
Ved ikke om det her giver mere mening,

http://www.nordlux.com/Indendørs-131.aspx

Hvis man da kigger under spørgsmål nr 1
Annonce
Puha...spændende læsning!!!!

Så hvis det er over 225cm har det en betydningen at der er under 60cm mellem bruserhoved og lyskilde?
Hvis du med "... har det en betydning..." mener "har det ingen betydning", så ja! :-)
Over 2,25 kan du frit placere din 230V GU10 spot med 35W hallogen (anbefaler en LED lyskilde)

Steinaas forklaring er den rigtige

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Ok, tak for jeres svar. Men bare for at bore yderligere i det, så hvorfor lige 225cm? Hvad kan der da ske i et rum på under 225cm?
Ved fastlæggelse af de forskellige områder skal der tages hensyn til vægge og faste adskillelser (se fig.
701A b), d) og f)).
- Område 0 er det indre af badekarret eller brusebadets eventuelle bassin.Ved brusere uden bassin
er område 0 begrænset vandret af gulvet og et plan 0,05 m over færdigt gulv, og lodret af en krum
flade med en radius på 0,6 m fra brusehovedets normale placering under badning.
- Område 1 er begrænset vandret af den øvre begrænsning af område 0 og et plan 2,25 m over
baderummets gulv, og lodret af en flade, der omgiver badekarret eller brusebadets bassin.For
brusere uden bassin er den lodrette begrænsning en krum flade med en radius på 0,6 m fra
brusehovedets normale placering under badningRummet under badekarret eller brusebassinet er
også område 1, uanset om det er åbent eller inddækket, se fig. 701B.
- Område 2 er begrænset af et lodret plan 0,60 m uden for område 1 samt af gulvet og det vandrette
plan 2,25 m over gulvet.
- Område 3 er begrænset af et lodret plan 2,40 m uden for område 2 samt af gulvet og det vandrette
plan 2,25 m over gulvet.Hvis loftshøjden er mere end 2,25 m over gulv, gælder desuden, at
område 3 også omfatter rummet over område 1 og 2, op til loftet eller til en højde på 3,0 m
afhængigt af, hvad der er lavest.

Altså over 2,25 er det område 3 og ud fra denne skema er det IPX0 som er gældende erko ikke vandtæt


701.512.2 Materiellet skal mindst have følgende kapslingsklasse:
- I område 0: IPX7
- I område 1: IPX4
- I område 2: IPX4
- I område 3: IPX0

Det står i SB (stærkstrøm bekendtgørelsen) og hvorfor det er lige sådan må man ringe ind til sikkerhedsstyrelsen om

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis