Nyt gulv og evt gulvvarme

Hej alle

Jeg har netop købt hus og skal i den forbindelse i gang med renovering

Jeg vil forsøge at give så mange oplysninger som muligt, der vil nok forekomme nogle ligegyldige oplysninger..
Helst ingen fagudtryk, i hvert fald ikke nogen som ikke kan googles

Jeg har vedhæftet en plantegning. Huset er ca. 7,70m x 13,00m indvendige mål.

Mit projekt er gulvet. Jeg vil fjerne det eksisterende gulv og lægge nyt. Her overvejer jeg kraftigt at lægge gulvvarme ind, nu jeg er i gang.
Oplysninger om gulvene fra Energirapoorten:
Terrændæk i bygningens oprindelige del er skønnet udført i beton med strøgulve og
isoleret med ca. 50 mm mineraluld mellem strøer og ca. 200 mm letklinker under
betonen.

Huset er fra 1972 og i 1 plan uden kælder af nogen art.
Der er nyere naturgasfyr.
De nye gulve vil være klinker i køkken og bad og ellers parket/lamel/laminat alt efter hvad i vil anbefale. Vigtigst er at det udstråler kvalitet og desuden er godt (behageligt, sundt, holdbart osv.).
Mine spørgsmål er:
Behøver jeg at bryde gulvet op og isolere for at lægge gulvvarme?
Hvad vil være bedst af følgende, fjerne strøer og støbe gulvvarmerør ned, fjerne strøer og lægge gulvvarmen i gulvvarmeplader med riller eller lægge gulvvarmeplader med riller ovenpå strøer?

Hvis i har en helt fjerde ide, så er den naturligvis også kærkommen
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Det vil være tæt på kriminelt at lægge gulvvarme med stort set ingen isolering!

Det er muligt at der ligger LECA. Men det kan osse være at der er udstøbt beton uden støbeunderlag. Og i såfald vil betonslam være trængt ned i Leca-laget og har i nogen grad ødelagt Lecaens varmeisoleringsevne.

Selv hvis Leca laget er ok har det kun beskeden isoleringsevne.

Bemærk byggeåret 1972. Året for den store oliekrise. Kravene til bygningsisolering var overmåde beskedne!

Du bør forsøge at udregne varmetabet og økonomien ved din løsning.
Men uanset om du så lægger 300 eller 500 mm isolering i gulvet vil energibesparelsen aldrig kunne finansiere det nye gulv!

Er der ikke udstedt en energirapport i forb. med huskøbet? Med forslag til hvor det bedst kan betale sig at isolere!
Enig, skal der laves gulvvvarme skal hele gulvet op, og isoleres op til kravene i dag.

Men mindre gulvene er udtjent, er der nok ikke den bedte investering dog, som også Sitting bull pointere.
Det kan laves forholdsvis billigt hvis du gør det selv. Skal du have håndværkere til det hele bliver det nemt nogle dyre kvadratmeter...

Iøvrigt er udførelsen med 200 mm letklinker/leca og 50 mm beton præcis den samme som i mit hus fra 1983. Så det har ikke ret meget med oliekrisen at gøre - for leca-nødder isolerer faktisk ganske godt.

Forstår godt du vil have gulvvarme, men det skulle i så fald være af komfort-hensyn og ikke økonomi i varmebesparelse osv.

Der er sikkert større besparelser at hente i lofter og vægge. Hvordan ser det ud med det potentiale?

@pilehave
Jeg husker ikke kravene i '83 præcist, men man kunne ikke slippe med kun 200 mm Leca. (Og så var der noget med en 1 meter bred isolerende randzone langs ydervægsfundamenterne)

Og hvis du med nøddernes varmeisoleringsevne-isoleringsevne mener at de er bedre end ingenting - så har du helt ret!

Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 24 aug 2012 11:04

@pilehave
Jeg husker ikke kravene i '83 præcist, men man kunne ikke slippe med kun 200 mm Leca. (Og så var der noget med en 1 meter bred isolerende randzone langs ydervægsfundamenterne)

Og hvis du med nøddernes varmeisoleringsevne-isoleringsevne mener at de er bedre end ingenting - så har du helt ret!


Tjae, byggeriet er i 1982 tilladt og er så vidt jeg ved behandlet efter reglerne, men man kunne jo tage fejl

Om isoleringsevnerne? Mjoe:

Papiruld             0,040 w/mk.

Rockwool           0,044  w/mk.

Isover                0,044  w/mk.

Polystyren        0,055  w/mk.

Leca nødder     0,085  w/mk.

Efter lidt roderi i gamle tegninger kommer jeg vist til at give dig ret, pilehave.

Dine 200 mm Leca har sikkert været nok til at opfylde daværende krav.

Meeen no'en lagde nu osse 50 mm terrænbats i konstruktionen.

Og er blevet spurgt om de var rigtigt kloge at smide penge ud til al den isolering!

Skrevet af Sitting Bull på 24 aug 2012 11:52

Efter lidt roderi i gamle tegninger kommer jeg vist til at give dig ret, pilehave.

Dine 200 mm Leca har sikkert været nok til at opfylde daværende krav.

Meeen no'en lagde nu osse 50 mm terrænbats i konstruktionen.

Og er blevet spurgt om de var rigtigt kloge at smide penge ud til al den isolering!

Den med terrænbatts er der også i mit hus, og så et lag sten, kapsler, elektrikerrør og gamle skodder, på med 6 cm beton uden armering eller sten i, færdig arbejde.

Man burde vel takke dem for at lave sådan noget skrammel, det gør det da nemt at bryde op.

Jeg vil nødig være den der skal hakke mine 12 cm beton med 6 mm armering + pex-rør i op
Årsagen til renoveringen er at gulvene er rimelig udtjente.. Energirapporten foreslår ingen forbedringer her og nu men kun i forbindelse med renovering, primært på tag og vinduer. Intet i fundament.

Jeg havde også bemærket det her med året men tænkte at huse fra oliekrisen netop burde være bedre isoleret end huse fra før?

Huset har fået energimærke "D" som nok er det bedste vi har set på huse fra ca. den alder som ikke er blevet renoveret/isoleret efterfølgende. Huse fra eksempelvis 60'erne får typisk "E" eller "F" synes jeg.

Gulvvarmen er ikke formålet i sig selv, det er de nye gulve. Skal jeg forstå sådan at mine eneste muligheder er enten at beholde radiatorer og kun udskifte gulvet eller at bryde gulvet op og isolere for at lægge gulvvarme?

Hvis jeg nu insisterer på gulvvarme, da jeg jo har gulvene af alligevel, vil i så mene at det kan betale sig at bryde betonen op eller er det ok at lægge gulvene på strøerne og bare isolere herimellem?
Altså, så vidt jeg kan forstå er der jo de 200mm leca og 50 mm mineraluld, de tæller vel også med?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis