Sølv-plet i opvaskemaskinen

Jeg har arvet en håndfuld bestik i sølv-plet, og jeg har undersøgt om det er noget værd...hmm - det var det så ikke

Nå, men det er rimeligt pænt, og vores dagligdags (ja, jeg tilhører en generation, hvor man selvfølgelig har flere sæt bestik.)bestik er ved at nå pensionsalderen, tænkte jeg at vi ligeså godt kunne tage "arvesølvet" i brug.

Men hvad er sådan noget bestik egentlig lavet af, inden under sølvet ?

For vi har jo tænkt os at smide det i opvaskemaskinen, men så vil sølvet sikkert hurtigt blive slidt af, og hvad dukker så op nedenunder ? og er det farligt ? 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja det er ikke til at vide hvad der gemmer sig under sølvet - er det gammelt er det sandsynligvis messing, men det også være tin eller kobber. Du kan godt vaske det i opvaskemaskinen
Man ødelægger ikke sølvplet ved at vaske det i opvaskemaskine, det der ødelægger er pudsning, som sliber sølvet af gradvist. Så ønsker man at bevare sølvbelægningen, anbefales det at anvende rensevæske, som man blot dypper det i og "pudser" det på den måde - og så er det en god ide at lægge det i lufttæt plastikpose når det ikke er i brug. Det er luftens ilt som angriber sølvet og efterhånden giver en sort belægning.
Man kan selv lave et sølvbad ved at lægge et ark stanniol i bunden af en opvaskebalje, tilsætte 2 spiseskefulde kalcineret soda/pr l kogende vand og lægge sølvtøjet ovenpå stanniolen.
Sodaen kan købes hos materialisten.

vh
gug
- og husk lige at når man vasker sølv i opvaskemaskine er det vigtigt at der ikke samtidigt befinder sig rustne genstande i  maskinen som kan medføre "flyverust" som kan sætte sig på sølvbestikket.
Det var da rart at vide, mht opvaskemaskinen, men jeg troede jo bare at sølvet ville forsvinde hurtigt, da en opvaskemaskine, jo faktisk ta'r ordenligt fat på ens bestik og andet 
 
Ja, det har da lidt affektions værdi, men jeg vil hellere bruge det (og mindes) end have det liggende i en skuffe og aldrig se det. Jeg hørte engang en elle anden greve, (eller anden adelig) sige at sølvtøj bliver pænere af at blive brugt, da pudsemiddel ikke kan gøre det ligeså flot som dagligt brug, men der var selvfølgelig også tale om rigtigt sølvtøj... 

Jeg tror vi vil gøre forsøget, og se om bøffen smager bedre med sølvbestik

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis