Bæreevne - rundstok?

Jeg har været nettet rundt for at se hvad en fyrretræs rundstok kan bære, men synes jeg kommer til kort.

I samme sekund der ikke er tale om træ anvendt til bærende konstruktioner kan jeg ikke finde noget som helst.

Det drejer sig om en 33mm fyrretræs rundstok og et spænd på hhv. 45 cm og 90 cm. Hvor mange kg kan det bære?

Det skal bruges i en reollignende konstruktion til hvilken vandrør sagtens ville kunne anvendes, men af æstetiske (fruen) hensyn ville jeg først undersøge om rundstokken kan være et alternativ.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor mange kilo skal den bære?

Hvis vi holder os til spændet på 95 cm!

Kan man sige at konstruktionen svarer til en 95 cm lang bøjlestang - i et klædeskab?
Men ellers tager du 2 stumper lægte og lægger ud på dit gulv - med en indbyrdes afstand på 95 cm.
Derovenpå lægger du din rundstok.

Og så stiller du dig ovenpå rundstokken. På midten jo.

Så får du et indtryk af bæreevnen!

Jeg tror at den med sikkerhed kan bære 25 kg. Og alt efter hvor mange knaster og hvor meget du hopper på pinden og hvor meget den må nedbøje måske endda det dobbelte! :o)
Jeps - parallellen med bøjlestangen passer perfekt.

Jeg kunne forestille mig at det lange stykke nok - fordelt over hele længden - kommer til at bære noget op imod 80 - 90 kg...

Så rundstokken bliver hårdt prøvet, men samtidig kan det jo godt lade sig gøre med træribberne fra gymnastiksalene rundt omkring i landet.
tag en "trin" fra ribben i gymnastiksallen.!
den hville bruges og sikkert bære ca. 120 kg.!


det kunne være en ide i at fræse en not i rundstokken.
og lægge en fladjern i ca. 25x5mm. i den det hvile forstærke den en del.
og kunne bære en velvoksen mand.! 
næste spørgsmål er så hvor stor udbøjning du vil acceptere, for en 80-90 kg - selvom fordelt - vil givet bøje stokken over tid.

Sammenligningen med ribben i gymnastiksalen er ikke helt holdbar. De kan begge være lavet af fryrretræ, men rundstokken er rund, hvorimod ribben er oval, og dermed lavet til at have større styrke i det lodrette træk. Du vil sikkert også se at kvaliteten af det træ der anvendes til ribber er bedre end det "knastesplint", som rundstokke i almindelige byggemarkeder er lavet af.

Som jeg erindrer har jeg vist endda set ribber lavet af sammenlimede stave (stavlaminering) for netop at få vekslende åreretninger og dermed øget styrke.

Et alternativ kunne være en stærkere træsort end fyr. Eksempelvis et kosteskaft af ask eller ramin. Men det får du næppe over 28mm.
Annonce
Ja, det er faktisk en god sammenligning!

Men - efter nærmere studium - holder den ikke helt.

F.eks. har jeg fundet en børneribbe med Ø35 mm fyrribber.

Men rigtige ribber til voksne er dels kraftigere og ofte udført af ask- eller bøgetræ som er væsentligt stærkere end fyr.
Endvidere skal du bemærke at ribberne er fastgjort til vangerne ved en slags indspænding. Hvilket er anderledes en en løst oplagt bøjlestang!

Men kan du ikke bruge en bid vandrør i stedet. Et Ø 25 mm galv. har vist ca. samme udv. diam. :o)


Nemlig, ask eller bøg holder væsentligt mere, specielt når vi er nede i 33mm rundstok.

Deruodver er de fleste til voksne jo ovale og højere end de er tykke, netop for at kunne bære mere.
Hej. Jeg tror faktisk at netop rundstok er det ringeste profil ang. bæreevne. Kan I leve med noget som profilet i voksenribber har det meget større bæreevne. Men det er en heftig bæreevne du efterlyser.

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis