Defekt og ulovligt el

Min datter og svigersøn har købt et ældre hus fra 1919 (murermestervilla) Da de overtager huset virker ikke meget af elsystemet. De ringer til mig, og jeg kommer og tjekker, halvdelen af stikkontakterne virker ikke, dem der virker er der fase i nullern, kabeler kommer ud af vægen uden en indmuret dåse osv. Et 380 volt kabel går ned igennem skorstenen. De ringer til ejerskifteforsikringen, som desværre ikke kan hjælpe dem. Mægleren afviser ansvar. Forsikringsselvskabet sender dog en elektrikker der går det hele igennem, og ikke uvenet finder mange fejl, bla, er grupperne placeret forkert.
Hvad gør vi, papierne er underskrevet inden det obligatoriske elsyn trådte i kraft. Har synsmanden et ansvar, bla kan han på loftet se 380 kablet forsvinde ned i skorsten?
Med venlig hilsen 
Steen
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Faktisk er det meget enkelt, den byggesagkyndige har ikke set eller undersøgt en skid, og ikke påført noget på tilstandsrapporten, så den skal fedtes af på ham.
Hej,

Jeg fandt dette link (godt nok lidt gammelt)
http://www.boligejer.dk/spoergsmaalsvar/0/18/44924

Det undre vel også at de tidligere ejer ikke har kommenteret at halvdelen af stikkontakterne ikke virker. Dette burde de jo have nævnt i tilstandsrapporten under det punkt hvor ejeren kan give bemærkninger.

Jeg mener i har en god sag og ville kontakte jeres advokat.


Mvh Claus
www.ibi-siden.dk
Når I ikke forinden handelen har fået gennemgået installationen mener jeg ikke at der er andet at "komme efter" end de stikkontakter der ikke virker. Hvis sælger ikke forinden har gjort opmærksom på at kontakterne ikke virker skal han bringe dem i funktionsdygtig tilstand.

Hvad synsmanden angår har han dels ingen elteknisk-uddannelse / kendskab og dels er han ikke hyret til at efterse el-installationerne, så jeg tror I får meget svært ved at "tørre den af" på synsmanden.

Hvad har sælger sagt til problemstillingen?
man bliver sommetider overrasket over hvad der er lavet af fusk i gamle huse jeg har et fra 59 som jeg har rykket mange uautoriserede kabelføringer ud af
ejerskifte forsikring har jeg hørt er spild af penge tag altid en elektriker en tømrer og en murer med til det hus i vil købe

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

En byggesagkyndig kan naturligvis ikke hænges op på noget han ikke kan se. Steinaa har nu ikke ret når han siger at byggesagkyndige ikke har pligt til at efterse elinstalationerne jvf.:

” Endvidere er særligt vedrørende elinstallationer i pkt. 6.11 foreskrevet, at der særligt undersøges for bl.a. følgende ulovlige forhold: "Om eludtag i træpaneler og nedsænket lofter har fast dåseunderlag", "om tynde bøjelige ledninger er ført gennem skillevægge eller etageadskillelser", "om der forefindes samlinger uden for dæksler eller afdækninger"og "om der forefindes HFI/HPFI-afbrydere".
De sidstnævnte fire forhold er alle bl.a. på grund af teksten i Håndbogen eksempler på åbenlyse overtrædelser, som den sagkyndige har pligt til at registrere.”

Dvs. at knolden skulle have bemærket det løse 380v kabel på loftet der forsvinder ned i skorstenen, at gruppetavlen er ulovligt placeret, at der er et ulovligt HF relæ osv. osv. Det eneste geniet har bemærket er en småting i udhuset.

Tak for svarene

Steen
Annonce
Teksten du refererer til kan jeg ikke genkende - hvor er det fra?

Jeg finder dog teksten lidt svær at efterleve i praksis hvis den byggesagkyndige vel at mærke ikke vil have en politianmeldelse på halsen?

Hvis den byggesagkyndige skal kontrollere om der er faste dåser bag "eludtag" vil det kræve at han demonterer udtaget. Såfremt han skal se om der er dåse bag et lampeudtag vil det kræve en autorisation for på lovlig vis at tage et kig?... Jeg formoder at den pågældende byggesagkyndige ikke var autoriseret og netop derfor har han ikke kontrolleret for bagdåser (hvilke først blev et krav enkelte steder i starten af 60'erne og d.d. på lovlig vis stadig kan forekommende i nyrenoverede installationer i ældre boliger)

Så er der de tynde bøjelige ledninger. Såfremt den tynde bøjelige ledning har et tværsnit på mindst 1,5 mm2 må den nu gerne føres igennem bygningsdele. Hvis den bygningssagkyndige ikke er el-uddannet kunne jeg snildt forestille mig at det kunne være svært at se forskel på en 2x1,5mm2 bøjelig ledning der er lovlig at føre igennem en bygningsdel og en 3x0,75mm2 der vil være ulovlig...

Samlinger udenfor dåser kan jeg ikke "bortforklare" og har de været til stede skal din byggesagkyndige jf. din tekst påpege disse fejl... såfremt de springer i øjnene når han laver gennemgangen.

Om der er HFI/HPFI-afbryder skulle være til at gennemskue - ihvertfald hvis man er el-uddannet; mangler den praktiske erfaring kunne jeg god snildt forestille mig at det kan være svært at se forskel på en HFI- og en FI-afbryder hvilket det næsten må være siden du siger at den er ulovlig?

380V kablet der forsvinder ned i skorstenen er ikke omfattet i dine punkter, men er som udgangspunkt ikke ulovligt - er skorstenen i brug kræver det blot at kablet kan modstå de temperaturer der opstår i skorstenen. Det er jeg overbevist om at kablet ikke kan, men hvordan skal den byggesagkyndige vide det?

Den ulovlige placering af tavlen er ikke angivet i de punkter du nævner og selv fagfolk kan i mange situationer komme i tvivl om hvor vidt en tavle er lovligt placeret, så jeg mener det er fuldt ud acceptabelt at den byggesagkyndige ikke har kunne gennemskue at din tavle er ulovligt placeret.
Det ses tit at det er en skorsten der er nedlagt og kun bliver brugt som aftræk, så er det jo i orden, lige ledes hvis det er en skorsten der bruges af kondenserende gasfyr, som jo har eget aftræk i midten af skorstenen.
Vi har ikke fået en kopi af forsikringsselskabets elrapport, der rykkes i øjeblikket i elinstalatøren. Han sagde dog mundtligt, at eltavlen ikke var placeret i overensstemmelse med reglerne(bruger måske ordet "ulovligt" lidt rigidt, og at der ville blive store problemer hvis der skulle sælges en dag (de nye elregler i tilstandsrapporter) Han sagde til min datter, at det var et førstegenerations HF relæ, og det burde han havde opdaget. Også selv om den byggesagkyndige kun var bygningsingeniør. Og så troede jeg i min naivitet, at elkabler skal fastgøres og ikke ligge tværs over gulvet og op i skorstenen.

Nu vil vi forsøge at få en venlig samtale med den sagkyndige, og se om det er os der er galt på den.
Jeg vender tilbage når jeg har nyt.
Steen
nej du starter med at finde ud af helt precis hvad stærkstrøms reglemenetet siger mht husinstallationer osv et hpfi er ikke dyrt har lige skiftet mit det skulle selvfølgelig stå af en aften i weekenden med silende regn så kunne man stå på hovedet i mastesikringer i mørke og regn
altså reglerne i forhold til faktiske installation i dit tilfælde og evt afvigelser skal rettes på sælgers regning.
det mener jeg er rimeligt
altså først en installatør og afh af udkomme en advokat og til sidst sælger.

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

installatør skal megge installationen og checke det hele visuelt også

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis