Forsegling af flasker

Hej,

Jeg går lidt og pusler med at lave solbærrom. Det har jeg gjort nogle år nu, men typisk lader jeg rom, sukker og solbær lagre i 4-6 uger før jeg filtrer og hælder det på flaske. 

Jeg kunne godt tænke mig at starte med et par flasker om året, som bliver lagret i lang tid (mere en 10 år), men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst forsegler flaskerne. 
Jeg har overvejet vinflasker med en prop og så lak på toppen af flasken. 

Er der nogle der har nogle gode erfaringer? Skal flaskerne stå eller ligge?

Mvh
/Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er jo flere modsatrettede forhold når vi taler om langtidslagring af de dimensioner.

En korkprop vil tørre ud over tid, hvis flasken står op, og dermed føre til en uønsket utæthed. Det kan nok delvist imødegås med en lakforsegling, men næppe helt.

Ligger flasken ned holdes korken fugtig og tæt, men alkoholen vil gnave i korken og over tid bliver korken mør. Selv ved hedvinsprocenter sker det (portvin). Men er proppen af god kvalitet kan en hedvin jo holde 20-30 år evt. mere, så en stærkere sprit kan nok holde en 10-15 år.

Alternativer er naturligvis skruelåg eller patentpropper. Sidstnævnte skal under ingen omstændigheder ligge ned, da langtidskontakt mellem gummi og alkohol kan føre til en meget grim bismag, samt at gummiet opløses og gør flasken utæt.

Det altafgørende for et succesfuldt projekt er de opbevaringsforhold du har. Hvis ikke flaskerne kan ligge/stå med en konstant temperatur så vil de trykforandringen som temperatursvingninger medfører næsten med garanti betyde, at flasken bliver utæt på et tidspunkt stort set uanset lukkemetoden.

PS Heller ikke sollys naturligvis.

Hej Lars,

Tak for svar. Jeg har en vinkælder hvor temperaturen er nogenlunde stabil, så mine opbevaringsforhold burde være i orden.

Jeg har også hørt om at man kan lukke flasken med gips (sådan gjorde min mormor) men jeg kan ikke finde noget om det på nettet.

Hvad med plastic vin propper - altså de propper man ser på billige flasker vin. Bliver de også ødelagte med tiden?

Mvh
Thomas
Ja, jeg tror at en plasticprop vil være en god ide. Så behøver flasken heller ikke at ligge ned, da proppen jo ikke har behov for fugt. I stedet for gips, cement :-) eller andre støbninger, så tror jeg du kan klare dig med at sætte en krympehætte på. Det vil også give et prof udseende.

Hætten sættes over den proppede flaske, og stikkes kort i varmt vand. Det får hætten til at trække sig sammen og forsegle - ligesom du er vant til på købevin.
Der er lavet en undersøgelse på hvilken effekt plastik propper/ skruelåg kontra kork, der er ingen forskel udover at de ikke behøver at ligge ned. det er kun de store snoppede vinavlere der bruger kork fordi det betragtes for finere end en skrueprop. Faktisk er det bevist at jo større beholdere vinen modner i, des bedre bliver vinen, hvilket betyder at bag in boks, oftes vil være en bedre oplevelse end samme vin på flaske.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Hej. har før i tiden lavet vin, mest hedvin (kirsebær), men det skulle sjældent holde så længe at det blev et problem. Har noget stearinlignende i plader liggende til at lave fakler af fra et lysestøberi. Kan forestille mig at hvis flaskehalsen dyppes i dette i en passende lav temperatur vil det være godt at forsegle med
mvh

 varmetossen

Hej. har før i tiden lavet vin, mest hedvin (kirsebær), men det skulle sjældent holde så længe at det blev et problem. Har noget stearinlignende i plader liggende til at lave fakler af fra et lysestøberi. Kan forestille mig at hvis flaskehalsen dyppes i dette i en passende lav temperatur vil det være godt at forsegle med
mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis