Garage -> beboelse

Hejsa
Jeg har en garage som jeg ønsker at omdanne til et beboelsesegnet rum. Der er pt. isoleret i alle vægge og loft. Jeg har prøvet og bore ned i betongulvet og det lader ikke til at være isoleret. Garagen er en tilbygning op ad huset. 

Min "drøm" er at nedlægge porten og isætte vinduer. Fjerne et lag af gulvet så det kan isoleres, eventuelt lægge gulvarme, og et pænt trægulv ovenpå. Jeg har læst på et lignende projekt på dette forum, men er lidt i tvivl om fremgangsmåden og hvilken rækkefølge tingene skal gøres.

Bør jeg bryde gulvet op først? Og hvordan skal det gøres hvor vinduet/vinduerne skal være? Skal der efterlades betongulv som vinduerne skal stå, hvor porten er nu? 

Er det rigtigt forstået at der skal lægges isolering nederst, derefter dampspærre og til sidst gulvspær med gulvet ovenpå? 

På forhånd tak...


 

Med venlig hilsen Kasper Birk

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest skal du søge om byggetilladelse. Og hvis din garage ligger mindre end 2,5 meter fra skel bliver det problematisk at få en sådan.

Men det er gulvet først!
Altså udgravning , isolering og beton!
Strøgulvet når der er tilpas tørt og efter at der er isat vinduer.

Du skal nok fjerne alt det gamle for at få plads til 30cm isolering, 10 cm beton samt 10 cm til strøgulv.

Der er nok en gammel sokkel i portåbningen. Den bør du nok hugge så meget ned at der bliver plads til at henmure Lecablokke eller lign., som vinduerne kan stå på.

Du skal iøvrigt være opmærksom på at der dels bliver fald bort fra vinduet samt at der er passende afstand fra nederste vindueskarm til jorden/terrænet!
Hej og tak for svaret..
Det ser ud til at der er tænkt over det da huset blev bygget. Der er lidt over 2,5 til skel . Men det bliver nok et kapitel for sig.

Så min første opgave er at fjerne noget der ligner 50 cm beton. Hvad skal der være mellem isolering og beton? Skal det være rockwool eller flamingoblokke?

 

Med venlig hilsen Kasper Birk

Hvis der skal gulvvarme i, er det så i botonen?

Jeg læste et sted om nogle plader hvor der er fræset ud til gulvvarmen. Kan der bruges noget i den stil og minimere dybden?

 

Med venlig hilsen Kasper Birk

Min erfaring siger, at det ofte er næsten umuligt at få en garage til at overholde de isoleringskrav der er til en sådan inddragelse til boligformål, og her er det store problem linietab ved åbninger og fundamenter m.m.
Skrevet af Orla Nautrup på 13 aug 2012 10:10
Min erfaring siger, at det ofte er næsten umuligt at få en garage til at overholde de isoleringskrav der er til en sådan inddragelse til boligformål, og her er det store problem linietab ved åbninger og fundamenter m.m.

Har også tænkt over om det kan betale sig at søge. Men hvad er begrænsningerne i et rum som ikke er godkendt. Er det primært i forbindelse med eventuelle forsikringssager?

 

Med venlig hilsen Kasper Birk

Annonce
Kasperbirk, hvis garage er opbygget i træ er det jo bare at smide evt. en regel på udvedigt og derved smide ekstra 100mm isolering rundt om hele garagen, en billig, hurtigt og effektiv måde at ekstra isolere på.

De plader du tænker på hvor der er fræset ud til gulvvarme, er til træ konstruktioner, da de plader også er lavet af træ, har selv brugt dem i hele mit 3 etagers hus i stue og 1 sals etagen. det er en dyr løsninger, ville hellere hvis jeg var dig brække det gamle beton op og gøre det på den måde.

mvh

Be Smart - Not Stupid..

Ja, det er isoleringskravene til tilbygning der gælder. (Så vidt jeg ved)
Om nødvendigt må der efterisoleres indvendigt, (eller hulmursisoleres) og så kan det måske blive et problem med lofthøjden.

(Det er vist osse muligt at efterisolerer det eksisterende hus således at der kan kompenseres såfremt det kni'ver med at overholde kravene ved tilbygningen. Har jeg hørt!)

Men hvis du ikke helt har tabt modet. :o)

Så er der jo ikke 50 cm beton i din garage! Måske 10, resten er singels eller grus eller råjord!

Isoleringen er de 300 mm flamingo, derovenpå udstøbes et 100 mm betondæk.
Der udlægges en fugtspærre inden opklodsede strøer.
Så kommer pladerne med udfræsninger for varmeslanger og varmefordelingsplader.
Bræddegulv på toppen.
Men det kan osse laves på andre måder!
Har ikke mistet modet ;D, men må lige overveje hvor meget der skal ofres på projektet, og hvornår jeg skal gå igang. Jeg skriver når jeg kommer igang, så dukker der nok en masse spørgsmål op. Mange tak for hjælpen til alle.

 

Med venlig hilsen Kasper Birk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis