Fusk med aftræk, gennem undertag

Nu har jeg skrevet lidt om det på et andet forum, men synes lige jeg vil prøve at hører jeres mening her inde.

For at gør det lidt nemt, så har jeg linket til den anden side. Men jeg vil gerne skrive her inde. Bare lidt nemmere, med billeder osv, som allerede er lagt op

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=22&t=65037&start=30

Jeg har bevidst, ikke lagt tømrer mesters navn ud. Men det kunne meget nemt komme til at ske på et senere tidspunkt.

Elektriker i midt og vestjylland.
96 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Undskyld, var vist lidt for hurtig i går aftes.

Sagen er den, at jeg har haft en tømrer til at lave nyt tag på mit hus, de har efterfølgende været ude for at rette ting, 5 gange nu. Og som billederne viser, så synes jeg jo stadigvæk ikke, at de er færdige, de siger, at alt er lavet efter loven og efter producenternes anvisninger.

I første omgang, var der fald på tagrender, den forkerte vej. Jeg kan godt acceptere, at der står vand i tagrenden, men når der så står 2,5 cm i modsatte ende af nedløbet, så render det alstå over i den ende, når det regner.

Tagrenderne er blevet genbrugt, dem satte jeg selv op, på det gamle tag, for ca 2 år siden. Der har intet været med dem siden den gang og tømrer mester fortæller mig, da vi snakker om projektet, at de sagtens kan genbruges.
I dag, er de utroligt ridset og har en smule buler his og her, da de har rettet på det så mange gange.
Ud over det, så bruger man i første omgang selvskærende skruer, til at samle nedløbsrør med, det er Lindab tagrender.

Skal siges, at det self. er fagfolk på regning, der har lavet opgaven.

Taget er IBF dobbelt S

Elektriker i midt og vestjylland.
Og der er flere billeder hvor de kommer fra.

Samme firma har for nyeligt lavet nyt tag hos mine forældre.
Og det var de rigtig glade for, jeg fik nok ikke lige kigget tingene igennem

Men alle deres 3 aftræk er lavet lige så ringe som det første billede.

Billede nr. 2 er efter de har været og rette det for 2 dage siden.

De begyndte med mit tag for en 1,5 måneds tid siden.

Elektriker i midt og vestjylland.
Tagrenderne er der vel ikke så meget at gøre ved!
Hvis der er blevet byttet om på rendejerne eller andet så er det jo svært at rette efterfølgende!
Og når tagrenderne er genbrug kan risser og buler vel næppe undgås!

Det er lidt svært at se hvad der er op og ned på dine billeder.
Men rørgennemføringerne gennem undertaget er næppe udført efter forskrifterne.
Ja, vil nok kigge en ekstra gang, hvis producenten skriver, "bare brug tape over alt" det tror jeg næppe de gør.
Øverste billede, er taget, ved at jeg har løftet en tagsten og taget billedet under taget, men over undertaget.
Billedet i midten, er det nye rør og den gamle måde de har lavet aftrækket på, fra emhætten og billedet i bunden, er den nye måde de har gjort det på.
Men uanset hvad, så kan vi velmgodt blive enige om, at det er helt ude i skoven, det de har lavet med aftrækket.
Jeg smider lige 3 billeder, af 3 aftræk, det samme firma har lavet, i forbindelse med, at de lavede nyt tag på mine forældres hus i foråret

Elektriker i midt og vestjylland.
Jeg vil våge at påstå at 90 % af alle byggerier idag ikke blive lavet 100% korrekt med hensyn til gennembrydning af dampspærre og undertag.
For hver gang der sælges 10.000 meter damspærre sælges der ca 1 gennemføringmanchet. Det undrer mig hvordan der kan bruges så meget damspærre uden der skal trækkes så meget som et kabel, ventilationsrør osv. uden der bliver brugt gennemføringsmanchetter, et eneste sted.
Så jeg tror det arbejde der er lavet hos dig ligger over dansk standard desværre.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Håber da godt nok ikke det der er over dansk standard. Så kan jeg da godt drosle lidt ned på kvaliteten;-)

Men det er nu underligt, at man ikke bare har brugt en gennemføringsmanchet til undertaget. Den koster en lille hundrede-mand og så havde der til gengæld været sparet 2 ruller tape, af en type som ikke er en sk... værd...
Så er der vel heller ikke monteret en afvandingsrende højere oppe i spærfaget, som kan aflede det evt. vand der kommer oppefra?

Er også enig i, at lidt småridser og en lille bule i tagrenderne er hvad der kan ske, når de skal håndteres til ag fra i et byggeri. Men en forkert montering, er vel ikke ok. Sidder de med rendejern, eller konsoller?

Bortset fra det, tror jeg du skal være lidt varsom med at hænge nogle ud med navn osv., selvom du ikke er tilfreds. Den slags er der vist regler for. Forsøg hellere at få løst den internt, evt. med en mægler af en slags.

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Der er yderligere 86 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis