Batteri + inverter

Hej alle kloge hoveder her inde !

Jeg skal anskaffe mig flg aktiv højtaler:

http://www.dlt.dk/products/producti...uctid=9258

Nu ved jeg bare ikke hvilken type inverter jeg skal anskaffe mig, når strømmen skal komme fra et bil batteri.

Kommer det an på hvilket batteri man anskaffer sig? Har hørt noget med ampere, watt, osv.

Ud fra det overnævnte link: er der nogen der kan fortælle mig hvordan man laver udregningen for at finde ud af hvor meget levetid et bestemt batteri på x antal watt har, når den tilsluttes den pågældende højtaler?

Ser frem til at blive en del klogere på dette !

På forhånd tak

Mvh
Lucas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der mangler oplysninger om vor mange watt den max. trækker fra lysnettet for at kunne sige noget om størrelse på inverter.
Bi-Amp Schakelbaar Nee
Nominale Impedantie 8 Ohm
Breedte 320 (mm)
Gewicht 12,8 (Kg)
Hoogte 595 (mm)
Lengte / Diepte 420 (mm)
Garantie 24 Maanden
Maximale SPL 125 (dB)
Frequentie Weergave 60 tot 18,000 Hz
Gevoeligheid 96 (dB)
HF Driver 1 x 1,37 Inch
LF Driver 1 x 12 Inch
Spreiding 90° x 60°
Piek Vermogen 960W
RMS Vermogen 240W
Mangler stadig en opgivelse af watt forbruget.
De watt der står nederst er forstærkerens udgangs effekt.
ved ik hvor jeg skal finde det. har prøvet
Der står at forstærker til hhv. diskant og bas er på 150w RMS og 300w RMS. ud fra forstærkerens relativt store køleprofil at dømme, må det være en klasse AB forstærker. Disse har en effektivitet på ca. 60%.
Dvs. (150w+300w = 450w)+40% = 750W kontinuerlig Max effekt incl. tab i forstærkeren.

Jeg ville derfor vælge en inverter på 1000w (kontinuerlig) effekt, dette giver så lidt overhead til transienter/peaks.

Elektronikteknikeren
Annonce
Ang. batteriets levetid:
Vi antager at vi gennemsnitligt forbruger 400w incl. tab i inverter når vi spiller for fuld drøn (musik er dynamisk, derfor trækker du langt fra fuld effekt hele tiden.

400w/12v = ca. 33A. med et bilbatteri på 60Ah. giver det dig altså ca. 2timer. MEN er det et startbatteri du bruger, må det ikke aflades mere end ca. 50%, dvs. du reelt kun har den halve kapacitet tilrådighed og derfor kun 1 time. Derfor skal du bruge batterier der går under navne som fritids/forbrugs/camping/hobby/båd batteri.
f.eks. http://www.jemogclix.dk/Butik/Auto/Batterier.aspx?pid=14119 dette er så på 90Ah.

NB: alt er regnet ud fra forbruget på EN højttaler. har du 2 skal inverteren være dobbelt så stor, samt din batteri tid halveres.

Elektronikteknikeren
Hej Gregeren:

http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid=9258 :
jeg har læst bruger manualen igennem. Kan se på et af billederne at der står
AC 230V
50-60Hz / 8A ----------> 8A er jo 8 ampere. betyder det så ikke at den bruger 8 ampere på fuld drøn (i timen) ?
Nej, overhovedet ikke, det er max mærkestrøm, det er en teoretisk fastsat størrelse, sikkert det sikringen også er på. Det vil du aldrig opnå i praksis.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis