Lovligt med flere faser i samme kabel?

Hej

For overblikkets skyld kiggede jeg ind i en dåse i kælderen.
Den er forbundet med kabel direkte til gruppetavlen (hvor der er tre 10/13A faser).
Fra dåsen trækkes den ene fase så videre i kælderen, mens den anden føres op i stueetagen.
Er det en lovlig måde at gøre det på?
(fjummerhoveder KUNNE jo komme til at koble de to faser sammen).
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er lovligt , hvis kablet er tilsluttet en 4 polet gruppeafbryder..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvornår er det blevet lovligt at blande flere grupper sammen ?

Nu er det mange år siden jeg sidst har arbejdet som elektriker, men den gang var det da så absolut en dødsynd, også selv om det er mærket op.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
I 2006 da jeg blev udlært var det ihvertfald lovligt, såfremt dåser o. Lign. Var tydeligt mærket op om at der var flere grupper.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Nu er jeg ikke så velbevandret i reglementerne fra før 1993, men siden 1993 har det ihvertfald været lovligt...
Annonce
OK, det var en nyhed for mig... men jeg har helle ikke arbejdet som elektriker siden 1989, så jeg er jo helt bag af dansen...

Ja der sker jo hele tiden noget, det der før var problematisk, kan jo med tiden blive til en standard :o)

Tak for at i oplyste mig.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
OK, det er lovligt, men det er ikke det samme som at det er en god ide.
Mange tak for svarene.
Hvordan er det så lige, at jeg ser, at det er en 4-polet afbryder?
Det er gammel type med 'rigtige' sikringer (dog af den 'nye' lille model), ikke automatsikringer.
 I en 4 polet hovedafbryder er der 3 sikringer.....

   elektriker fra jævnstrømmens tid
OK. Tænkte nok det var sådan - og det er der, så jeg sætter et lille skilt på dåsen;-)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis