Er mit trægulv for slidt til at blive malet?

Jeg er igang med at sætte min lejlighed i stand, og har brugt dette fantastiske forum en del gange.

Lige nu har jeg dog en stor udfordring: mine gulve. Jeg har fyrtræ plankegulve, som nogle steder er slidt ned til fer og not, nogle steder knirker det, andre steder giver det efter etc.

Mit spørgsmål går på, om det vil være muligt at lappe/reparere gulvet, for derefter at male det, og ende med et ok resultat? Eller er mit gulv bare blevet for slidt til at der kan gøres noget?

På forhånd tak. :-)



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og vekommen til fora

Det ser godtnok slidt ud, er det ikke meget ustabilt, gulvbræderne må vel give sig en del, når du går på det.
Det er jo heller ikke nemt at holde rent, med de store revner.

Jeg synes gulvet trænger til en udskiftning.

Vil du forsøge at male det, skal du have alle revnerne givet noget fugemasse, der er velegnet til overmaling.

mvh jens
Ja, jeg ville også anbefale en udskiftning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Min tanke var, at fylde fugerne og revnerne ud med gulvspartelmasse eller trælim med savsmuld. Det er rigtigt gulvbræderne giver sig nogle steder, og her er jeg i tvivl om det så betyder, at malingen vil skalle af hvis det bliver malet? Eller om der er en måde at gøre gulvet mere stabilt der hvor brædderne giver sig?

Mit mål var at få et malet gulv uden revner i malingen - men det er måske urealistisk?
Fuldkommen urealistisk.
Om du så malede et nyudlagt bræddegulv ville der opstå revner i malingen.

men du kan vel bare male det som det er. Og opnå det rette RÅ look.!
Jeg har nu tænkt lidt over det, og vælger at gå efter det "rå look" som du foreslår. Har simpelthen ikke mod på at ligge et nyt gulv.

Vil du så slet ikke foreslå at jeg går i krig med gulvspartelmasse inden jeg maler? For malingen vil jo løbe ned i dem...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Slet ikke.

Men malingen skal jo påføres med en pensel eller rulle - du skal ikke hælde det direkte ud af spanden.

Hvorfor iøvrigt male det? Skal det være råt må noget lak da være sagen.

Og nogle sjatter motorolie og et ½ dusin brændmærker efter skod. Så har du det rigtige rå værkstedslook. :o)
Du kan forsøge dig med at udluse/skifte brædderne på de værste steder. Typisk er det lige ved dørene at gulvet er slidt så meget. Stå på hovedet i en container og find nogle gamle gulvbrædder til at reparere med, eller tag i Genbyg eller Den Grønne Genbrugshal på Christiania og find nogle gulvbrædder i de rigtige dimensioner. De har forskellige typer. Sørg for at resten af dine gulvbrædder sidder ordentligt fast, enten ved at banke dine søm ned med en dyknagel eller ved at sætte gulvskruer+prop i. Jeg har haft malede gulve i 15 år, og har ikke fyldt revnerne, men har nok heller ikke så store sprækker som dine. Læg evt. en fleksibel fuge ned i før du maler. Sørg for det er noget der kan overmales.
Mange af de nye gulve der lægges er træ af ringe kvalitet. Se om ikke du kan få noget mere 'mileage' ud af det gamle. Mit gulv er fra 1883.
Tak for de gode råd, som jeg tog med i betragtning. Jeg har dog været meget opsat på ikke at lægge nyt gulv, og ville gerne gå den malede vej - uden brede fuger.

Jeg gjorde følgende: de steder hvor gulvet gav meget efter, borede jeg hul i brædderne og fyldte med PU skum for at gøre gulvet mere stabilt, fyldte fugerne ud med en blanding af savsmuld og lim, sleb gulvet, malet 3 lag med spærrende grunder og til sidst malet 2 lag med to-komponent epoxymaling.

Resultatet er blevet rigtigt flot. Hvor længe det holder har jeg ingen anelse om, men indtil videre har det holdt i to uger.

På billedet har jeg givet det første lag epoxy maling.

Rigtig fint!

Det skal nok holde et par uger mere!  2-komponent epoxymaling er jo ret stærkt!  



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også