Lægning af stavparketgulv + undergulv

Kære Alle LDSere og professionelle.

Her er sagen. Vi har købt en gammel smuk villa fra 1905, og nu er vi nået til gulvene.
Jeg har netop erhvervet 50 kvm2 stavparket, som jeg skal have limet på et undergulv.
Der skal lægges i stue+spisestue, ud i et.
Stuen er delt ind i en plankegulvsdel og en betondel (udbygning fra 70'erne?) Betondelen, eller udestuen har flyttet sig nogle få mm fra bygningstidspunktet. Dvs der er en revne i gulvet - som egentlig ikke bekymrer mig, men fordi den har "tippet" lidt er der kommet en lille knold i betonen, hvorfor hele gulvet ikke er i niveau.
Der er en lunke på ca 8 mm over 4-5 meter. Og det er ikke godt nok til mine stavparket.
Derfor skal jeg have nivelleret gulvet.

Jeg har en tømrerven, som kan hjælpe mig lidt igang, men vi er lidt i tvivl omkring, hvordan vi bedst gør gulvet plant.
Jeg vil helst undgå at rykke de gamle planker op og rette dem op. Det er for bekosteligt og tidskrævende - og det kan jeg ikke selv gøre.

Her følger så en plan med mange huller og gråzoner:
1. Dampspærre på betondelen + kraftig pap udover hele gulvet.
2. selvnivellerende sand i lunkedelen (ovenpå planker og pap)
3. spånplader
4. lim
5. stavparket (kommer i nogle plader, holdt sammen af papir på 34*34 cm)

Der er ca 24 mm fra plankegulv til nederste dør aktuelt.
jeg er klar over, at man som professionel ALDRIG ville gøre sådan, men jeg er ikke professionel. Men derimod en modig cowboy-gør-det-selv'er!

Er det bedre med selvnivellerende spartelmasse i stedet for sand?
Kan jeg lægge nogle lyd/isoleringsmåtter ud også (ca 3-4 mm tykke?), midt i sandlaget?


Jeg vedhæfter nogle billeder.
Jeg er åben for kritik Og hjælp.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jepsig

For mig som ikke fagmand på dette felt vil jeg mene at der skal en hel del selv-nivi-lerende spartel eller opretnings masse ( en' tynd vælling blandings forholdet står på posen ) som skal hjælpes lidt på vej med en rager af en slags, men det tørrer ret hurtigt) til måske i flere lag (for at det kan tørre) for at få et godt resultat.

Gulvet må/skal være helt stabilt og godt tørt inden lægningen, men det siger vel sig selv.

Den med sandet tror jeg så til gengæld ikke rigtigt på, men der kan jo være andre som mener noget andet og helt sikkert har mere forstand på dette.

Har med held prøvet dette på et mindre gulv, brugte en primer på betonen for at massen kunne binde ordentligt.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej

Som jeg læser din forventede fremgangsmåde, med at fuldlime parketgulvet, så er du nok nødsaget til at have et fast underlag at lime på.
Her hjælper det ikke meget at have et undergulv, her i form af en spån, som ligger og "svømmer" ovenpå sand og pap, mv.
Da du trods alt har noget frihøjde, vil det nok være fornuftigt at få spartlet hele fladen over med en tyndspartel, som Maskinsnedkeren også nævner.

Der skal naturligvis renses fuldstændigt i bund, og primes rigtig godt, inden der spartles.
Der kan nok med fordel fyldes et solidt lag spartel på, således at det har plads til at flyde rigtigt ud.

Vil dog også nævne, at det kræver noget øvelse at kunne spartle sådanne store flader op, så det rent faktisk kan bruges bagefter.

Jeg ville uden tvivl rette henvendelse til en pro. på dette område.
Oprydning, rensning, primer og selve gulvlægningen, kan du jo stadig selv lave.

PS. Det med isoleringsmåtter sammen med sand osv. tror jeg ikke du skal bevæge dig ud i. Det bliver slet ikke til at styre, at skulle og rette op i sådan en blanding. Hold dig til et materiale ad gangen!

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for godt svar begge to. Så tror jeg vi satser på spartling. Jeg må høre min kammerat, hvordan hans erfaring er med spartling.
Ellers må jeg til pengepungen. Det er trods alt et begrænset stykke arbejde.

- Jeppe
Jeg ville helt klart betale mig fra spartel opgaven, det kræver lidt erfaring af få sådan et gulv plant igen, også er det jo grundlaget for nemmere arbejde fremover, at undergulvet er helt ret.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også