Ny sokkel

jeg skal have skalmuret mit hus og skal i den forbindelse, have lavet en ny sokkel. Problemet er bare at husets gamle sokkel kun er 60 cm under jorden. Den nyt skal gerne ned i 90 cm. Så jeg regner med at grave ned på 90 cm 1 meter af gangen og fylde op med støbemix op over den gamle sokkel. Når det første stykke er tør så grave det næste stykke op. Skal jeg have noget jern i de samlinger jeg får i betongen? Når jeg har støbt op til den gamle sokkel at hælde et lag betong i hele vejen rundt for at lave det øverste stykke i en støbning. Hvilken blandings forhols skal jeg blande støbemix 1-6?
håber i kan hjælpe, så fætter br kan komme i gang
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan komme til at putte jern i, når du sammenstøber, de nederste bidder, du graver ud 1 meter af gangen vil det være godt. Hvis du støber den op så de er 10 cm højer end bunden af den gamle sokkel, er der mere styr på den.
Du skal nok have boret en del armerigsjern,  ind i den gamle sokkel, så de to sokler sidder fast sammen, armeringen i den gamle sokkel, kan du fastgøre i noget forankringsklæber.
Du skal vel have en lecablok øverst på soklen?


Cement støbemix 1:6 er passende, da du jo ønsker en stærk blanding.
mvh jens
Tak for dit svar. Skal jeg bare bruge alm armeringsjern? Det skal måske lige nævnes at den ganle sokkel, bare er lavet i teglsten (huset er fra 1924), men det er vel vel bare samme fremgangs måde. Jeg regner med at sætte en 15 cm lecablokøverst med 10 cm flamingo bagved.
Et super sommerprojekt du har kastet dig ud i.

Jeg vil nu ikke begynde, at forankre de to sokler sammen, da den ny sokkel unægtelig vil sætte sig på et eller andet tidspunkt, og det vil så også gå ind og påvirke den gamle sokkel, og dermed vil du se flere skader opstå indvendigt i dit hus. Det 90 cm. er som minimum. Men du skal ned og ramme fast bund - DVS ler. Ellers er du ude i noget meget meget farligt.

Horsens murerfirma

8700 horsens
Telefon: 61 859 858
http://www.murer8700.dk
Email.: [email protected]



Horsens Murerfirma
Murermester Kim Søby
Skolesvinget 30
8700 Horsens
CVR nr. 26771722

Tlf. 61 859 858
[email protected]
http://www.murer8700.dk
Tak for svaret. ler! Så skal jeg vidst grave dybt:-).. Den øverset halve meter er sandjord derefter alm jord og endnu længere nede sand.. Det blever visdst svært at finde ler...
Helt enig med soebykim.
Ingen sammenstøbning, tvært imod. Hellere lægge en bid tagpap eller andet imellem den gamle sokkel og det nye fundament. Der forhindrer "sammenklæbning".

Og når du støber på den måde så skal du være meget sikker på hvad du foretager dig.
Det er højrisikabelt at grave langs et gammelt fundament på den måde. Fordi du undergraver det jo.

Grav ud og støb lige umiddelbart efter. Ikke noget med at vente til dagen efter.
Og som det foreslås støb 10 - 20 cm over underkant af eksisterende fundamentsunderside i første/nederste støbning.
Vent nogle dage inden du udgraver næstte 1 meter sektion i rækken. Så hellere starte et andet sted, evt. en anden facade eller gavl.

Og egentlig er det et spørgsmål om den slags arbejde er GDS. Hvis der sker sætninger hvem dækker så skaderne?
Annonce
Derfor graver jeg også kun en meter af gangen. Springer et godt stykke over og så graver jeg igen. Det lyder som en god ide med pap. Det tror jeg at jeg vil gøre samt stikke armeringsjern i enderne af de enkelte bidder jeg får støbt, bare for at være sikker på at de hænger godt sammen..
Der er desværre ikke nogen let løsning med, at skulle grave ud og støbe ny sokkel. Sandpuden er banket hårdt, da man i sin tid lavede huset og satte fundamentet på det. Du bliver desværre nødt til, at ramme fast bund ellers skal du ud i, at stampe en "ny" sandpude og selv det er der ingen garanti for, at det holder - det gør den faste bund derimod. Det vil være ærgeligt, at din nymurede facademur slår revner og i værste tilfælde falder sammen. Hvis du skal have nu facade hvorfor river du så ikke den gamle ned og får muret en ny op? Er det pga at der skal mere isolering i og dermed gøre huset mere varmt og energivenligt. Der er også en løsning hvor man pudser ovenpå batts og dermed får du et varmere og mere energivenligt hus! Det giver selvfølgelig huset en pudset facade og man har ikke murstenen, at kigge på. Men der vil jeg nu nok rådgiv mig med et firma til, at løse den opgave. Husk, at der er håndværkerfradrag for, alle løsninger der optimerer huset energivenlighed.

Horsens Murerfirma
Murermester Kim Søby
Skolesvinget 30
8700 Horsens
CVR nr. 26771722

Tlf. 61 859 858
[email protected]
http://www.murer8700.dk
Der er vel næpe en stampet sandpude, når det er en så gammel sokkel.
Men ja du skal jo ned til fast bund.
mvh jens

Enig med søbyekim, igen - og je_ns!   

Det er - tæt på - splittertosset at skalmure et gammelt hus på den måde!

Uanset formålet så er næsten alle andre løsninger at foretrække!

Så bare kald mig splittertosset. Vi murede ny facade på resten af huset sidste år. Nu mangler vi "bare" resten. Jeg kan ikke rive den ganle væg ned da den er fulmuret. Derfor er mit valg som det er og jeg ønsker ikke en pudset facade, men ja splittertosset måske.. Nu er jeg igang og har støbt de første 2 stykker..
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis