Indenbordsmotor til banner33

Hej Jeg er på udkig efter en indenbordsmotor til vores banner33,der har siddet en Arona diesel i, men den er ikke i så god stand,og er vist ikke til at få dele til mere

Mit spørgsmål går på,hvad for en motor skal jeg kigge efter? der sidder et Enfield s-drev i båden,så det skal jo helst være en motor der passer på det,men er der forskel på motoren,om den er til skrueaksel eller sejldrev?? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er ret stor forskel, sejldrevet er en del af gearkassen hvor en med fast aksel blot har en aksel ud med en flage på. Der kan også være forskel på gearingen.
En Arona diesel skulle da ellers være en rimelig god motor. Så find du hellere ud af om du kan få reservedele til den. Du skal regne med at skal du have en anden motor indstaleret af proffer, koster det i omegnen af 50.000,00 kr.
Der fås IKKE reservedele til Arona desværre, har forsøgt. Men det er nok også et spørgsmål, om det kan gå at ofre noget på at få det gamle drev trukket. Det ville nok være klogt at udskifte det også.
Der er også den mulighed at få motoren renoveret på et motorenoveringsværksted, det fik jeg en gang. Men den kan jo være tæret, så det kun er en stakket frist. Min var en 7.5 hk. din formodentlig 10 hk

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej

Tak for jeres svar,nu har jeg fået motoren hjem og monteret den på en halv palle,jeg syntes den ser meget fornuftig ud,maling er næsten intakt,og der er ikke synlige tæring, men det ømme punkt er jo reservedele

>Lynæs,ved godt at Arona fabrikken lukkede..var det sidst i 80'erne,men måske jeg kan finde ud af hvilken lombardini min Arona AD290 passer dele med?

Den motor jeg har,er monteret med sejldrev i båden,som jeg også syntes ser fornuftigt ud,-har dog ikke tjekket olie i drevet..
Jeg ved ikke,men da de småmotorer som regel er luftkølede er ikke meget, der kan anvendes og der er mange, som har forsøgt sig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det jeg sådan lige kan se der mangler er,toppakning,stempelringe,og pandelejer

motoren er på 22 hk,fandt denne video

http://www.youtube.com/watch?v=qGJYjaJiqGI

Syntes det er prisværdigt at nogen kan og vil renovere en gammel motor,istedet for "bare" at putte en ny i
Annonce
Det eneste virkelige problem er toppakningen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hmhm

For at se på den positive side af det Lynæs,så mener du ikke det vil være et problem at skaffe stempelringe,og pandelejer?

Har googlet en del på Arona/lombardini,for at se om jeg kunne finde en tvilling i lombardini,faldt over en der har fået transporteret en motor som kaldes Arona AD 290/Lombardini Osco 66DA

Er der nogen af jer der kan bekræft,afkræfte dette?
de ting klarer en motorenoveringsvirksomhed uden problemer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har renoveret sådan en, så vidt jeg kan huske fandt jeg en original toppakning et eller andet sted, top og cylinder er helt specefikt arona, resten er lombardini og så vidt jeg husker er starter og brændstofudstyr fra bosch, jeg brugt et cylinderværksted der fandt stempelring fra div. biler der passede og overhalede topstykket for mig, det kostede ikke så meget, men hvis man ikke kan finde en toppakning er man lige vidt. Du kunne jo prøve at se hvad man kan finde på ebay.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også