Skal jeg efterisolere gulvet i mit 70'er hus ved lægning af gulv?


Jeg har slået væggen ned mellem to værelser i mit parcelhus fra 1970.

Jeg tænkte oprindeligt at jeg ville lægge nyt Pergogulv oven på det eksisterende parket gulv. Renden hvor væggen var er dækket.
Dog er niveauet ikke 100% ens for de to gulve langs renden, så jeg tænker at det kunne være en ide at rive parketgulvet op og efterisolere med noget rockwool mellem strøerne og så lægge undergulv og så pergogulv ovenpå.

Jeg ved ikke hvor dybe sådan nogle strøer er. Hvis de var rigtig tykke så kunne man blot sømme nogle brædder fast under strøerne og så lægge rockwool ovenpå. Hvis strøerne ikke er ret tykke hvordan gør man så?

Any pointers?



20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du krybekælder siden rockwoolen ikke kan ligge på klaplaget?

Elektronikteknikeren
jamen så kan man vælge at lav nogle påforinger på siden af strøerne hvis de er dybe. ellers som du siger med brædder fra undersiden. Man kunne også gå væk fra at have ventileret krybekælder, og simpelthen grave ud til 300mm polystyren og ovenpå disse lægge gulvspån eller støbe evt. med gulvvarme!

Elektronikteknikeren
Men hvad med den eksisterende isolering?

Hvor er den henne?

Det er relativt sjældent at der er krybeklæder i parcelhuse fra 1970. Og osse parketgulv. (Derimod måske parketbrædder, f.eks Junckers bøgeparket).

Prøv at forklare lidt bedre hvordan det gulv er opbygget!

Eller er huset måske fra 1870? :o)
Det er fra 1970. Det er sådan noget Junckers jeg mener. Troede at det var det samme som parketgulv.

Jeg ved strengt taget ikke hvordan det ser ud dernede. Har ikke brudt gulvet op endnu. Men jeg ved at der er noget hulrum dernede fra da jeg brød væggen ned. Husker ikke at jeg så noget isolering overhovedet, men måske det blot ikke kunne ses fra det hul som væggen efterlod. Jeg synes at jeg kan mærke træk fra revnen.

Måske jeg ved for lidt til at jeg kan forvente gode råd...

Jeg fandt lige en energirapport på huset og der står:
"Etageadskillelse mod krybekælder er jf. tidligere rapport isoleret med 75 mm mineraluld."
Annonce
@Gregeren
Jeg hedder ikke Mr.Thumbs for ingenting. I'm all thumbs, så det skal ikke være for avanceret. Jeg er gør-det-selv newbie, men for fattig til at betale mig fra det.
Må man i øvrigt som ikke-fagmand rode med isolering af gulve? Der er jo nogle potentielle fugt udfordringer. Man skal montere noget dampspærre korrekt f.eks.
hvis du får hele gulvet op, så kan du lade den nye isolering hænge på kraftig ståltråd, sat på papsøm, derefter isolering i strøernes tykkelse, derefter dampspærre, der skal køres 10cm. op af væggen, så de kan fanges af fodlisterne. herefter 22mm gulvplader der limes sammen og skrues til strøerne, herefter ruller du tyndt lag filt/underlag til pergogulv, og så lægger du dit klikgulv.

Madssnedker
det vigtige i forhold til fugt er at dine riste er frie, så der er ordentlig udluftning under isoleringen, og at isoleringen ikke rører jorden.

Madssnedker
Skrevet af Gregeren på 22 jul 2012 21:28
jamen så kan man vælge at lav nogle påforinger på siden af strøerne hvis de er dybe. ellers som du siger med brædder fra undersiden. Man kunne også gå væk fra at have ventileret krybekælder, og simpelthen grave ud til 300mm polystyren og ovenpå disse lægge gulvspån eller støbe evt. med gulvvarme!
Ret mig hvis jeg tager fejl, men mener ikke man må bruge polystyren isolering under gulvet, hvis der kommer gulvspånplader direkte over.
Polystyren må kun bruges bag/under et brandhæmmende material som fx gips eller beton.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis