Dimensionering af heb 140 & 160 jernprofil carport contra limtræ`s bjælke

Ingenioeren
Ingenioeren
Postnr: 2000
Ingenioeren Ingenioeren
Ud fra de detaljer du fremlægger har jeg lavet en beregning som selvfølgelig alene tjener til vejledende formål.

http://peecee.dk/upload/view/375386

Som det fremgår er jeg enig i limtræsdimensionen på 140x 366 af hensyn til nedbøjning.
Hvis der vælges stålprofil, kan der anvendes HEB160 i kvalitet S235

tøser
tøser
Postnr: 5550
tøser tøser
jo det kan sagtens lade sig gøre det kan blive lige godt man kan også lave et lille gitterspær men så begynder økonomien jo og dtrammer garnet det koster jo alt sammen jeg troer ikke jeg ville betænke mig den mindste smule køb den rigtige hvis du vil have vægten lidt ned kan du skære nogle huller i midt stykket runde det har ingen betydning
PEK

Sitting Bull
Sitting Bull
Postnr: 8000
Sitting Bull Sitting Bull

Man kan gøre så meget!

Men man kan ikke svejse 2 stykker UNP160 sammen - ryg mod ryg. For det første fordi der der opstår et hulrum imellem svejsningerne.
Og fordi du derved blot opnår et H-profil af samme højede som HEB160-ern. Men væsentligt svagere!

Men man kan stille en stolpe midt under sin rem! Så kan du nøjes med en velvoksen taglægte som overlægger. Ca. 

tøser
tøser
tøser tøser
mon ikke det her er ved at blive lidt for kedeligt lav det rigtigt det er det eneste der duer kontakt din smed han hjælper dig gerne eller jernhandel di har også råd
PEK

hjerpsted
hjerpsted
Postnr: 6280
hjerpsted hjerpsted
Det var et unp 140 jeg tænkte på, og det er kun nedbøjning, jeg bør tage hensyn til.
tøser
tøser
tøser tøser
nedbøjning nok kraft gange 3 i sikkerhed regnet ud fra tagets vægt så skulle den være hjemme
PEK

hjerpsted
hjerpsted
Postnr: 6280
hjerpsted hjerpsted
Til Ingenøren, tak for din beregning.
Men jeg tænkte på om jeg ikke kunne bruge 2 stk. 6meters UNP 140 lægge dem på højkant, punktsvejse eller bolte dem sammen, så er jeg nemlig nede på et på 140 i højden som er optimal for min konstruktion.
Det er kun nedbøjning jeg har brug for.
Gunnar
tøser
tøser
tøser tøser
jeg går udfra at du mener hulprofiler- firkantrør ovenpå hinanden men hvad er de så i godstykkelse nu er det jo hel andre kræfter vi taler om, men det syntes ikke at lyde forgæves, så skal du jo beregne dem to gange det er nok fordi at du har sådan nogle liggende så kunne jeg da også fristes til ar bruge dem, men hvis du kan få lidt afstand imellem dem så er det nok stærkere da momentet ændre sig pas også på ståltyper, det er jo ikke ligemeget om det er styrke 37 eller50 eller 60 du skal kende din ståltype spørg jernhandlen hvis du er i tvivl.
PEK

tøser
tøser
tøser tøser
ok så er det jo bare lige hvilke data som hviler på det
PEK

Ingenioeren
Ingenioeren
Postnr: 2000
Ingenioeren Ingenioeren
Skrevet af hjerpsted på 16 jul 2012 14:52
Til Ingenøren, tak for din beregning.
Men jeg tænkte på om jeg ikke kunne bruge 2 stk. 6meters UNP 140 lægge dem på højkant, punktsvejse eller bolte dem sammen, så er jeg nemlig nede på et på 140 i højden som er optimal for min konstruktion.
Det er kun nedbøjning jeg har brug for.
Gunnar

Det giver nogle lidt andre inertimomenter men ikke til det mere gunstige. Jeg regner Iy = 11,22*10^6 mm4 hvilket er mindre end for HEB160 profilet hvorfor nedbøjningen bliver større, ca. 30 mm totalt. Det er lidt voldsomt og vil nok ikke anbefales!

Hvis du skal længere ned i dimension, kan du finde et profil af typen HEM140. Det har et større inertimoment og medfører en samlet nedbøjning på ca. 10mm hvilket er væsentligt under de 15 mm jeg har skønnet som maksimum.

je__ns
je__ns
Postnr: 0
je__ns je__ns
Hvor for ikke bare lave carporten de 5 -10 cm højere, istedet for alle de krumspring???????
mvh jens
Vil du være med? Log ind for at svare.