Emfang/Emhætte til central udsugning

Nu er det endelig blevet sommerferie og jeg har derfor valgt at kaste mig ud i en lille upgrade af min lejlighed.
Lejligheden er fra 2006, men trods sin ret så unge alder, indeholder den kun 2 kogeplade(dvs ingen ovn) og et emfang som er tilsluttet til centralt udsugning.


Planen var at købe et komfur og sætte det der hvor køleskabet pt står. Problemet er dog at allerede nu, har emfanget svært ved at opfange alt dampen hvis begge kogeplader er i brug.
Jeg frygter derfor at med 4 plader som også kommer til at give damp helt ude i venstre side, kommer til at skade skabene og derfor var min plan at investere i en større emhætte. Jeg ser det rimelig let at montere, da der også er en eldåse bag udsugningrøret som ikke er i brug (den kan ikke ses på billedet).
 
Der er dog et par få udfordringer. Da det er central udsugning, suger det både i køkkenet og i badeværelset via en central pumpe et sted i blokken. Derfor er jeg i tvivl om en emhætte med motor er muligt, eller om den kommer til at skabe problemer i min lejlighed (badeværeslet), såvel som hos de andre beborere.
Forneden ses et billed over de 2 udsug, den øverste er røret til køkkenet og den midterste er udsuget fra badet.


Samtidig lider jeg allerede problemer i lejligheden, hvor der oftest er undertryk fordi der jo er et udsug via en motor et centralt sted, mens jeg kun har et indtag i lejligheden hvor der ingen motor er på.
Derfor ser jeg også hvis der er mulighed for at lukke helt af for sug i køkkenet til tider

Jeg er rimelig handy selv, men jeg ved slet ikke om det kan lade sig gøre, da min teori inden for central udsugning i etage-ejendomme er mangelfuld

Jeg håber nogle af alle de kloge lav-det-selv herinde kan give mig et hint i retning af hvad mine muligheder er, uden de bliver alt for dyrer

Mvh Rasmus
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Du kan ikke skifte din emhætte med en med motor, hele central udsugningen vil blive
berørt af det(også alle de andre beboer). Det hjælper ikke engang at sætte en emhætte
op med større hul for det er centralt bestemt hvor meget det skal suge.
Hvis man forstiller sig at du kravlede op på loftet og skruede op for udsugningen ville
resultatet være at alle ville begynde at klage over at deres udsugning larmer for meget
og suger alt den dyre varme ud.
Men snak med en vicevært eller lignende og få ham til at tjekke at det virker som det
skal.
Og hvis det gør det må du leve med det som det er.

Hilsen Jan

P.S. Går ud fra det er en ejer lejlighed for ellers skal du jo have lov af dem der ejer
huset.
P.P.S. Hvis du lukker for udsugningen i køkkenet suger de andre mere så det skal
du ikke gøre.

P.P.S.S. Held og lykke med dit ellers gode projekt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis