Jernvitriol - misfarvning - hvor længe?

Hej

Jeg vil behandle min plæne med jernvitriol. Jeg er klar over at det kan misfarve fliser/mm.
Jeg har en hund som jeg selvfølgelig vil holde væk fra plænen et stykke tid efter jeg har spredt jernvitriolen, men hvor længe?
Hvor længe går der før jeg ikke skal bekymre mig om misfarvninger? 1-2 dage? mere?
Jeg vil sprede jernvitriolen dagen før der kommer regn.

Mvh
Thomas
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er lyse fliser (særligt porøse - cement) så kan misfarvningen holde årevis, altså de rustrøde skjolder. Men du kan bare bruge kobbersulfat i stedet. Det misfarver ikke, men er lidt dyrere end jernvitriol. Har du farvede sten er risikoen for en synlig generende misfarvning minimal.

I øvrigt får du det bedste resultat ved at vande jernvitriolen (eller kobbersulfaten, også kendt som blåsten) ud og gerne op til solskin frem for regnvejr.

Mht hunden, så er en dags tid rigeligt aht hunden hvis det er vandet ud. Men har du et lyst tæppe og vitriolen er strøet ud er det nok værd at tørre poterne nogle dage efter når den har været i haven for at undgå røde pletter.
Tak for dit svar. Jeg spørger dog ikke om hvor længe eventuelle misfarvinger vil holde. Jeg spørger hvor længe jeg skal vente før jeg kan lade hunde gå på plænen, uden risiko for misfarvninger, når hunden igen træder på fliserne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis