Stikkontakt monteret i lampe - er det lovligt?

Hejsa

Jeg så noget den anden dag da jeg var på arbejde.

Elektrikeren havde sat nogle lamper op i en kælder hvorefter han var kommet i tanke om at der også skulle være stikkontakter i kælderen..

Lamperne er monteret med en tilledning på 0,75mm2 i et lampeudtag eller udløbsroset, hvilket selvfølgelig er lovligt nok.

Men, stikkontakten er monteret i lampen med 1,5mm2.

Altså: lampeudtag -> lampe(0,75) -> stikkontakt(1,5)

Jeg vil jo selv sige, at det ikke er lovligt, da jeg mener at en fastmonteret stikkontakt, er en del af den faste installation, hvor man jo skal bruge 1,5mm2.

Men hvad mener i?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis lovkravet til faste instaletioner er 1,5 kvadrat.
Så må tilledningen til lampen være ulovlig isigselv. da den vel ikke kan vetragtes som andet en en fast installation.

MVH Njord.

MVH Njord
Men at sætte en stikkontakt op, der så bliver forsynet gennem 0,75mm lampeledning. Det er FUSK. Det burde en elektriker ikke kunne få sig selv til at lave.

Det må være en ommer........

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Men er der en specifik regel omkring det, eller er det mere et definitionsspørgsmål, hvor man selv skal vurdere om stikkontakten er en del af den faste installation?

Eller er der måske en regel om at tilledningen kun må bruges til 1 genstand, og altså ikke må gå videre fra lampen?
Stikkontakten er en del af den faste bygningsinstallation og forsyningen hertil skal være mindst 1,5mm2 hvilket ikke er tilfældet.

Hvis lampen er bygget til videresløjfning og klemmerne kan rumme mindst 2 stk. 1,5mm2 kunne en løsning være at skifte tilledningen til en 1,5mm2 og montere den som fast installation i lampeudtaget...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis