Fremgangsmåde til maling af listeloft?

Hejsa,

Vi har ubehandlet listelofter i vores nye hus.

Der er selvfølgelig mange knaster og den slags.

Hvad er proceduren for den korrekte behandling?

1. afvask
2. grunder
-skal man her grunde hele loftet eller kun ved knaster?
-eller skal man bruge en speciel-knast grunder og derefter en anden grunder til resterende loft?
3. maling regner med at bruge Bilka's Tendens 1 ( http://www.bilka.dk/Bolig/Farvehandel/Maling/loftmaling ) som klare sig godt i Tænks test: http://taenk.dk/test/tendens-1 (godt nok som vægmaling)

Ellers noget man skal tænke over?

Skal man tage en planke af gangen? Kan man bruge "rulle"-pensel - eller hvad sådan en hedder? Eller skal det være alm. pensel?

Regner med man slutter af med skuldermassage af konen for at fjerne de værste knaster i nakke-og-skulder?

Mvh

Frederik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
frold

Du skal bruge chellak (knastlak) men kun på knasten ikke andre steder, for at undgå det gulige udtræk fra disse, som kommer med tiden hvis du ikke gir' knast-lak, det pynter ikke på et nymalet loft.

Afvask med grundrens og brug en spærrende grunder så har du "bunde i orden" og kan male på denne med maling.

Ja et kæmpe arbejde med hænderne oppe over hovedet kan næsten ta' livet af selv den sejeste men det er eneste vej, hvis du vil undgå at sætte ny beklædning på.

Ja tag nogle få brædder ad gangen med lange strøg med en god pensel, ikke en' af de billige de duer ikke du må hellere ofre nogle kr på en ordentlig pensel, ved ikke om rulle er så egnet til loft.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Maling tænker jeg at købe i Bilka, da det ser ud til at være "godt til prisen".

Grundrens
Pensel
Chellak
Spærregrunder

Hvad skal man gå efter, og hvor ville I købe det?

Mvh

Frederik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
frold

Mange muligheder som du skriver maling i Bilka/Silvan osv. grundrens pensel/er knast-lak spærrende grunder eller byggemarkedet, der har de også gode pensler.

Det hele kan for den sags skyld godt købes samme sted, kig lidt i reklamerne og vær kvalitets & pris bevidst.

På med penselen og i gang.

Husk massage olien til nakke, skuldre og arme når du er i gang.

Go' arbejdslyst & du/i får et pænt loft.

PS. husk også beskyttelses briller er ret så vigtigt også.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Har lavet en del lofter af den slags. Det er et arbejde der kræver lidt, bl.a tålmodighed og at man ikke går på kompromis med kvaliteten. Men efterfølgende får man også et fantastisk dejligt loft som man kan glæde sig over i mange år.

1. Afvask det evt med grundrens (husk at eftervaske med rent vand, da rester fra grundrens kan give dårlig vedhæftning)
2. Brug shellack på ALLE knaster. Og gør det 2 gange, man glemmer altid nogle og derfor er det en ide at gøre det minimum 2 gang. Surt at se en knast slå igennem når man har malet!
3. Giv det noget spærrende grunder. Personligt ville jeg give det 2 gange bare for en sikkerheds skyld. Lad den spærrende grunder hærde mellem hver lag (mener det er minimum 24 timer), for den kan trække gennemslagene ordentlig fast. Det er meget almindeligt at malingen vil være gulskjoldet efter første maling med den spærrende. Det skal du ikke blive forskrækket over, det skulle ikke ret gerne slå igennem næste lag. Personligt kan jeg godt lide Sigmas Isotop,- den virker sgu altid. Koster ca 1300kr for 10 liter.
4. Mal en gang med en almindelig maling.


Ang værktøj. Det er lidt an på hvor dybe noterne i mellem brædderne er, men som regel er de ikke dybere en man nemt kan bruge en god langhåret kvalitetsrulle på et rulleskaft. Jeg ruller altid sådanne lofter. Plejer at rulle på tværs af brædderne først (måske ca 1 m2 ad gangen) og få rullen trykket godt ned i noten for derefter at rulle med brædderne, så malingen kommer til at ligge rigtigt.
Det kræver lidt øvelse og rå muskelkraft men hvis man først finder teknikken er det langt langt nemmere og hurtigere. Så kan man altid supplere med en pensel hvis man ikke er kommet lige godt ned i noten alle steder.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
En langhåret maler rulle og hvis det ikke er godt nok en rulle til hjørner. Jeg har brugt følgende med godt resultat.
http://www.maler-maling.dk/451,1462/produkter/tilbehor_vaerktoj/forlaengerskaft_2_meter_m_click
http://www.maler-maling.dk/769,832/produkter/tilbehor_vaerktoj/malerruller/malerrulle_lam_25cm
http://www.maler-maling.dk/770,836/produkter/tilbehor_vaerktoj/malerruller/hjornerulle_lam_komplet

Jeg købte bare et andet sted, men de er lukket/overtaget af andre nu.

Jacob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så er jeg igang med det første værelse og loftet er nu nedvasket med grundrens, mangler lige en gang vand.

Jeg er i tvivl om shellak - det jeg har kunne finde er nemlig ikke shellak.

Jeg har fundet Borup Kemis knastlak http://www.borup.info/en/FarveAndKemi/Tilbehoer%20samt%20diverse/Knastelak.aspx - er der nogle der har erfaringer med det? Det er et ikke farvet produkt, som umiddelbart er bioethanol, hvis jeg husker rigtig da jeg læste på det i butikken.

Er det godt nok eller?

I ørvigt hvordan påsmøres shellak? Med pensel eller klud?

Nå, nu er processen i hvert fald igang....


Mvh

Frederik
Du bruger en pensel til knast lakken.

Jacob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også