Kileremme

Hej.

Kileremmen på min gamle INCA-rundsavsav vibrerer en hel del og det giver rystelser i hele saven.
Remmen er flosset i kanten og på indersiden (tildels pga en skrue der sad for langt ude i rem-skiven).

Jeg tænker den skal skiftes så den ikke springer pludseligt og måske vil det også fjerne lidt af vibrationerne?

P.Lindberg har flere der ser nogenlunde rigtige ud, men er de billigst? Hvis jeg kan afhente den selv I Århus Nord så ville det være nemmest.

Jeg har målt den til ca 158,5cm total ydre længde.

Mvh TroelsM
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
TroelsM

Lyder lidt som remskiverne ikke passer helt i forhold til hinanden (vibrationer)

For en sav må ikke vibrere så meget som du beskriver.

Tag den gl. rem med dig så får du den der passer.

I gl. dage + 40 år siden sagde man:

At en rem kostede som remmen var i cm. dit eks. ca 158 kr dertil skal du nok regne med mindst 50% oveni måske lidt mere.

Du kan også undersøge markedet & derved finde den billigste

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Maskinsnedker

Kan du uddybe hvad du mener med at skiverne ikke passer til hinanden?

Jeg ved ikke med sikkerhed om den nuværende rem er original eller for den sags skyld korrekt.

Kan man sige noget generelt om hvor stramt sådan en rem skal side? Lige nu sidder den ca med vægten af motoren som træk.- ca 10-15Kg.

Det skal siges at motoren alene kører helt lydløst. Ligeledes kører klinge-aksel fint.

Mvh
TroelsM

Du skriver noget om en skrue som ikke var spændt helt, derfor tanken om den ene skive skulle have forskubbet sig, det er ikke alm. at en sav vibrerer som du beskriver.

Mener at hvis kil/remskiverne ikke flugter 100% det kontroleres med et ret stykke træ elle linial.

En kilrem skal "køre" på toppen af skiven dvs. der skal/bør være luft i bunden af dine skiver, deraf navnet kilerem, er der ikke det passer remmen ikke & du må købe en anden, der er et utal af mål på disse.

Rem-spænding:

Tror ikke der findes en standard på denne, har ikke selv hørt/lært om dette, hvis den er for slap hviner/skrider den lidt - - - omvendt hvis for stram, kan & skriver kan det føre til unødig leje slid, men prøv med en tommel finger hvis du kan presse den ca. 1/2 cm ned vil jeg sige at det er tilpas.

Det kan være at vibrationerne forsvinder helt når du får en ny som passer sat på.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg tror årsagen til vibrationerne er at motoren ikke er spændt fast men hænger i remmen. hvis jeg ellers har forstået det rigtigt (med vægten af motoren)
Tak for input. Jeg kigger på det og vender tilbage

TroelsM
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis