At fjerne hessian, or not to do... Hvordan fjerner man det?

Hejsa,

Vi er så heldige at have 4-5 rum med hessian. Det er malet over, men kønt er det jo ikke.

Nu står vi og gerne vil have det fjernet.

Der er 2 løsninger, som jeg forstår det.

1. at opspartle den eksisterende hessian.
2. at fjerne den eksisterende hessian.

Løsning 1 virker ikke helt holdbart, tænker jeg. Da vi er nye husejere tænker jeg at det er bedst at komme helt i bund en gang for alle, altså må hessianen væk. Eller?

Det giver også mulighed at fræse ind til nye stikkontakter og den slags....

Hvordan fjerner man nemmest hessian?

Hvad skal man være opmærksom på?

Som det ses på billedet ser det ud til at en god del af den eksisterende puds falder af.

Hvad er processen når hessian skal fjernes?

håber I kan give en lile guide eller linke til en

På forhånd tak.






Mvh

Frederik
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det sidder godt fast, så ville jeg bare spartle den over.

Ellers er der kun den hårde vej med at pille det ned, og det giver garantere en masse efter reparation af puds.
lad det endelig sidde hvis du kan. Jeg hjalp for nogle år siden en god kammerat (faktisk ham jeg har overtaget dette login efter) med præcis samme øvelse. Han havde samme hessian på væggene som dig. Nemlig den med papir bagved. Det papir er sguette til at få af. Vi brugte timer og atter timer på at slibe det, og jo det hjalp, men når du så begynder at fuldspartle væggene løsner alle de små papirstumper du ikke kan få af, sig. Tag endelig imod koulda's råd. alt andet er spild af gode kræfter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
At spartle det op er helt klart den bedste løsning. Brug din tid og energi på noget der giver bedre mening! :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Men sidder spartelen ordentlig fast, hvis man påsmøre det på en blanding af maling og 30 år gammel hessian..

Et eller andet sted synes jeg også det er lidt ulækkert at have de 30 år gamle hessian hængende...

Men omvendt er det så nemt at påføre som i videoen her?

http://www.youtube.com/watch?v=AlLkMOKZ-4o&feature=plcp

Mvh

Frederik
Jeg vil nok anbefale at lade det sidde, jeg fjernede hessian i et rum det var et solidt arbejde, og det var ikke malet.

Hvis i gerne vil have glatte vægge, burde i kigge på at bruge "problem løseren" der er man masse forskellige producenter af tilsvarende typer, det er et tykt tapet, som limes op med forstærket vævlim, det stille ikke mange krav til væggene i forhold til spartel osv, Jeg har brugt det i de 2 sidste rum jeg lavede i vores hus, det bliver et fint resultat.
Jeg har brugt noget som hedder "cover-it" det kræver lidt øvelse, men så går det ok
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@danielvagn det var jo også en løsning, den kender jeg (heller) ikke. Det ser ud til at være en væsentlig billigere løsning i hvert fald.

Jeg ved dog ikke om der "kvalitets" mæssig forskel i forhold til at spartle og så sætte filt op bagefter. - det kan andre måske svare på?

Mvh

Frederik
Skrevet af frold på 03 jul 2012 21:11

Men omvendt er det så nemt at påføre som i videoen her?

http://www.youtube.com/watch?v=AlLkMOKZ-4o&feature=plcp

Ja, det er det faktisk, men syntes selv det sviner en hel del, så dæk gulvene godt af også.
Hej Frold

Ja...jeg er så ikke enig med de øvrige debattører. Ned med skidtet! Problemet ved at lade det sidde, er, at der med garanti er nogle steder, hvor limen ikke hæfter ordentligt. På disse steder vil du ikke kunne spartle eller sætte noget andet op, uden at det buler eller eller rynker eller sprækker. Du vil ærgre dig hver gang du kigger på det bagefter.

Jeg har selv haft hessian af typen med papir bagpå. Jeg frygtede at fjerne det, for det skulle være så svært, havde jeg hørt. Det gik nemt at hive det ned. Det spaltede fint mellem hessian og papiret. Tilbage på væggen sad blot noget papir. Det skulle lige have en gang opblødning med tapetfjerner, og så var det lige til at skrabe af med en stor tapetstripper efterfulgt af et stykke sandpapir. Faktisk var det nemmere at fjerne hessian'en end de mange lag tapet, som sad i de andre stuer.

Der var selvfølgelig nogle huller i pudsen, men det er altså hurtigt at spartle ud med en grov sandspartel.

God arbejdslyst,

mvh Janus
Tja, det er skisme ikke nemt at blive klog på...

Mvh

Frederik
Som Lyngbye siger det. Ned med det.

Googel på "nedrensning af hessian" og der fremkommer 2 muligheder.

Præcis som en malermester OG Lyngbye forklarer det.

Og det er et stort arbejde - men ikke værre end at nedtage tapet generelt.

Men den nemmeste løsning er at gøre som undertegnede.
Vedtag at det er en flot rustik vægoverflade.
Som kan males i en hvilken som helst kulør efter eget valg. :o)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også