Solcelle + batteri + Nikon D70 Spejlrefleks

Hej.

Jeg er ved at lave et elektronisk projekt, hvor jeg skal lave en timelapse anordning som skal bruges på en spejderlejr om et par uger.

Jeg har pt. lavet en prototype af elektronikken som sørger for at tælle ned fra 60, tage et billede og rotere kameraet 6grader (så kameraet rotere 1 gang i timen)

Mit pt eneste problem er dog strøm.. Jeg har ikke mulighed for 220v, og derfor er jeg 100% afhængig af solceller.

Min umiddelbare plan er følgende:

1stk solcelle panel:
http://www.ebay.de/itm/Solarmodul-1...211wt_1163 eller en mindre udgave på 5W

1stk solcelle lade relæ:
http://www.ebay.de/itm/Solar-Regler...712wt_1163 

Udfodring er imidlertidigt at kameraet skal bruge ca 7.4v (måske 5v er tilstrækkeligt) - og lade relæet er på 12v.

Dvs jeg vel er nødt til at finde et 12v battery som kan gå samme med lade relæet og så få lavet forbrugs strømmen om til ~5v.

Hvilket 12v batteri vil passe med laderen? Og hvad findes der af batterier som ikke vejer så meget da vægten er vigtig i forhold til hvor meget at motoreren vil kunne trække rundt.
(Solpanelet vejer 1.5kg, kameraet vejer også en del og så endelig selve kassen det hele skal bygges ind i)

Jeg har brugt arduino til selve timelapse funktionen, og den kan bruge alt fra 12v og ned af - så det er ikke noget problem. Og motoren jeg skal drive skal blot have 5 eller 12v så det er også tilstrækkeligt.


Resultatet skulle gerne være en timelapse video på 7 dages spejderlejr :-)

Mvh.
Mikkel
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej ..

Du kunne jo evt. 'snyde' og bruge 2 stk 6 volt batterier i serie og så bruge midter udtaget til kamera... det burde jo være muligt at finde nogle 6 volt batterier med syre ved T-hansen eller noget..

PS: Du behøver vel ikke rotere solpanelet? .. hvis det er kommer ud af takt med solen første dag, så tager du ingen billeder næste dag..

PPS: Hvis du bruger tilpas små solceller så kunne du nok undlade at montere et ladekredsløb mellem solpanelerne og bly batterier.. 

~~Frank.,

... Kaos, panik og uorden.. Mit arbejde her er gjort! ...
Solcellen regner jeg med at placere plant/vandret - det er ikke det mest optimale men nødvendigt da jeg vil rotere kameraet for at lave et 360graderes billede.

Er det muligt at tilføje 12v til 2 serieforbundet 6v batterier, og så sikre at der kun kommer 6v ud i midten? jeg vil jo nødigt futte mit kamera af :-)
.. det er ikke noget problem at bruge midterudtaget når du bare skal give strøm til et kamera .. + du får også mulighed for at bruge 12 volt samtidig fx. til motoren..

Du bør nok vinkle solpanelet mellem 35 og 45 grader fremad hvis du vil have maximal effekt .. men det er uden for mit område :-)

Jeg synes også at det lyder som et rigtig godt projekt, er det når spejderne lander i Holstebro at anlægget skal i brug?

~~Frank .,

... Kaos, panik og uorden.. Mit arbejde her er gjort! ...
:
Skrevet af Riber på 29 jun 2012 10:33
Solcellen regner jeg med at placere plant/vandret - det er ikke det mest optimale men nødvendigt da jeg vil rotere kameraet for at lave et 360graderes billede.

Er det muligt at tilføje 12v til 2 serieforbundet 6v batterier, og så sikre at der kun kommer 6v ud i midten? jeg vil jo nødigt futte mit kamera af :-)

Hvis du skal bruge 12 Volt til alt andet end kameraet, bør du nok lave 7,4 V ud fra de 12V med en spændingsregulator til et par kr. Så kan du holde begge akkummulatorer i samme ladetilstand, i stedet for at aflade den ene mere end den anden. Ved at bruge en fastspændingsregulator frem for et udtag på akkummulatoren sikrer du dig en mere korrekt spænding til dit kammera. Du kunne også anskaffe dig en lader til brug i bilen. Den kan også bruges i andre situationer end den nævnte og passer til din 12 V akkumulator.

fase
Annonce
Hej.

Problemet er at hvis jeg vinkler solpanelet, så vil der være 50% af tiden hvor den er i skygge af solen - så derfor så regner jeg med at jeg vil få mest effekt ud af panelet ved bare at have det plant.

Jeg tror også jeg vil gå med en spændingsregulator istedet, s fabrin ved du hvilken som ville passe på - har søgt en masse men har ikke umiddelbart fundet nogen kan bruges.

jeg kan desværre ikke nå at få den sat op under build-up af spejdernes lejr da jeg skal sejle fra Aalborg til Struer dagene før, så det vil blot blive under selve lejren. Med mindre jeg kan få nogen til at sætte den op for mig - men nu skal den lige virke først :-)

Mvh.
Mikkel
Hej. Det lyder som et sjovt projekt.
Med hensyn til spænding til kameraet er det ret simpelt at trække fra de 12V. Der er en spændingsregulator serie der hedder 78XX, altså 5V hedder 7805 og 12V hedder 7812. De kan levere 1A. Mener også der findes en 5A udgave. De er 3-benede og meget simple at anvende. En 7805 kan du "snyde" til at levere alt over 5V altså også 7,4V ved at hæve nul-benet med en spændingsdeler enten med to faste modstande eller et potentiometer så du kan regulere. Huske at montee den så den bliver kølet ellers kan den ikke klare at levere mere end en brøkdel af de 1A.

https://www.national.com/ds/LM/LM340.pdf

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej Kermit,

Jeg har en hel masse af de 7805 -vidste ikke de kunne hæve spændingen (Jeg er ny og lærende i elektronik :-) )

Kan du tegne et kredsløb hvor jeg hæver udgangen til 7.4? Ja, må finde en gammel køle profil og lime på :-)

Mvh.
med 2 batterier i serie er det ikke noget problem at den ene bliver mere afladet end den anden når det ikke bruger mere strøm end et kamera .. hvis det kun skal køre i 7 dage så går det nok ..

Apropos hvis du ønsker at bruge blitz om natten så husk at dimensionere en evt. spændingsregulator til at kunne klare ladestrømmen til blitzen ..

~~Frank .,


... Kaos, panik og uorden.. Mit arbejde her er gjort! ...

Hej
Frank G & alle andre der mener at man "bare" kan tappe strøm fra midtpunktet i 2 serieforbundne akkus.
DET SKAL MAN ALDRIG GØRE   

Der skal kun et meget lille forbrug til at gøre akkuerne "SKÆVE"  som vi kalder det

i  autobranchen og det er næsten umuligt at genoprette !!!!!

Brug som foreslået en spændingsstabil - det er også mere sikkert !!

Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis