Løsne aksel fra flange

Hejsa
Jeg skal på et tidspunkt have skiftet min stævnrørspakning (den sorte volvo gummi dims), og for at gøre det blive jeg nødt til at skubbe akslen bag ud, men overgangen fra flange til aksel kan jeg ikke regne ud hvordan jeg løsner. Jeg kan ikke finde pinolskruer eller lign, men hvodan i hule ... sidder den fast og hvordan løsnes den ?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan du ikke afmontere der nede, du er nød til at hive motoren op så du kan trække akselen ind i båden.
Flangen er sandsynligvis samlet ved at selve flangen opvarmes så den udvider sig ( ret varmt ) og akselen så nedkøles med tøris. Så presses delene sammen og når de igen har "stue" temperatur, sidder de urokkeligt fast sammen.
håndværkeren.

dette kaldes fastkrympning.


det med at køle akslen ned og flangen opvarmes og sættes sammmen og luft nedkøles.!
hvis du skal have flangen afmonters så kræves at det skal varmes op og trækkes af.

men som håndværkeren. siger. at motoren skal ud og akslen trækkes ind
efter at skruen er "skruet" af akslen. og der kan du skifte
stævnrørs pakningsmuffe.!
Der sidder nok en møtrik inde i flangen . Akslen kan være konisk eller alm. aksel og not. Det kan altså skilles ad uden det store postyr ved at skille koblingen ad. Og bruge en aftrækker.

Men HUSK ! det er ikke alle indlæg , der er valide.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for svarene.
Jeg må prøve at have flangen løsnet og kigge ind for enden om der er en bolt eller not. At skulle have motoren ud lyder voldsomt, så tror jeg det ender med en lidt kortere aksel :-) og en ny/anden flange. Pakdåsen er stadig tæt (næsten, en dråbe en gang imellem), men den er ved at være gammel, så lige pludselig .....
hej den ser da ok ud hvis den er tæt hvorfor skalden skiftes bliver den utæt så kommer der kun nogle dråber ind i starten og når den er helt ferdig kommer der ikke mere end en lille lænse pumbe kan klage det og hvis du vil korte aksel af så skal du osså havde flyttet motoren og det er en støre operision
hilsen rene
ps du skifter vel osså olie i motoren og gerkassen hver år ?

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

hej den ser da ok ud hvis den er tæt hvorfor skal den skiftes bliver den utæt så kommer der kun nogle dråber ind i starten og når den er helt ferdig kommer der ikke mere end en lille lænse pumbe kan klage det og hvis du vil korte aksel af så skal du osså havde flyttet motoren og det er en støre operision
hilsen rene
ps du skifter vel osså olie i motoren og gerkassen og skifter filter uand set hvor meget den har kørt hver år ?

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis