Udskiftning af gamle kontakter/stikkontakter til nye

Hej

Jeg er igang med at skifte konktakter i mit hus. Jeg er midlertidigt stødt på et lille problem: I et af rummene sidder der en korrespondance kontakt, denne går der 3 faser i, men i de nye kontakter (LK) er der kun 2 tilslutninger til fasen, må man i dette tilfælde samle 2 faser, hvis ja må disse krimpes sammen (man må vel ikke lodde det sammen ?), og efterfølgende isolere med krympeflex. Jeg har som alternativ også prøvet at søge på LK kontakter med flere tilslutninger, men uden held.

Jeg kan mindes at have hørt noget om der IKKE må laves skjulte samlinger, men samlingen vil jo være tilgængelig, eftersom man bare kan afmontere kontakten igen og komme til samlingen.

Håber der er en klog mand (M/K), der kan give mig et svar

På forhånd tak.


MVH
Kim
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo bare samle ledningerne, med en samlemuffe så er det lovligt.
mvh jens
Jeg glemte nok lige at sige, at der ikke er plads til en samlemuffe. Det er et gammelt 70'er hus, og der er ikke en standard indmuringsdåse, kun træ som kontakten er skruet fast i, og der kan ikke blive plads til en alm. samlemuffe



MVH
Kim
Så tag et stemmejern, og hug forsigtig lidt ud af bunden af dåsen, så der bliver plads til muffen
mvh jens 
hvis det er en korrespondance er det en omskifter og ikke en afbryder,

 varmetossen

Hej igen. Blev lige afbrudt. En korrespondance består af to - eller flere omskiftere. Til den ene går fasen ind og to forbindelser til den anden omskifter hvor nullen med forbrugeren (lampen) går ind.Derfor kan du ikke bare forbinde to ledere og regne med det kan bruges til noget.

 varmetossen

Annonce
Du må ikke bruge samlemuffer bag gerigter. Se nederst på http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/privat/hvad-maa-jeg-selv/hvad-skal-du-vaera-opmaerksom-paa.page

Det er muligt du må bruge krympemuffer. Er ikke sikker.
Skrevet af asusfreak på 24 jun 2012 22:26
Jeg glemte nok lige at sige, at der ikke er plads til en samlemuffe. Det er et gammelt 70'er hus, og der er ikke en standard indmuringsdåse, kun træ som kontakten er skruet fast i, og der kan ikke blive plads til en alm. samlemuffe



Kan du ikke sætte et billede ind i et svar i tråden så vi kan se om der er en dåse? For som jeg læser det, du skriver, er der ingen dåse, men et stykke træ, og du bør så hugge en grøn plastikdåse ind i muren, så er der plads til en samlemuffe. Trædåserne var udgået i 70erne, og skulle der have været nogle tilbage, ville den have grøn, hvis det var en LK. Hvis du bruger en 68 ramme, tror jeg du kan hugge en dåse ind, så rammen kan dække hullet. At der kun er et stykke træ tyder på fusk.

fase
Hermed lige nogle billeder for at undgå misforståelser. I kan se jeg har selvsamme problem med den alm. stikkontakt, der sidder under korrespondance kontakten. Ydermere kan i se træ'et det er bygget ind i.





MVH
Kim
en alm. fuga korrespondance afbryder passer lige over, det samme med stikkontakt. Der er ingen behov for muffer eller andet gejl, som der er tale om....
Det er ikke korrespondancen der er problemet Det kan jeg sagtens få til at virke - Men, som det ses på billederne, har jeg brug for at tilslutte 3 ledninger til een klemme, og det er ikke muligt på de nye LK kontakter (kun plads til 2 ledninger i klemmerne på dem) jeg har, så hele problematikken går på om jeg må lave en samling - Jeg vil helst lodde eller krimpe det (og selvfølgelig isolere med krympeflex), men ved ikke om det er lovligt.


MVH
Kim
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis