Hvordan laves kassen rundt om væghængt toilet/wc???

Jeg er igang med monteringen af et væghængt toilet, men er gået i stå ved tildækningen af den, bruger man bare trælægter og gips, skal man bruge metallister og er det nemt eller svært?

Hvordan har I lavet Jeres kasse rundt om Jeres væghængte toilet/wc?, og findes der evt. billeder, links eller andet?
Kan man købe færdige samlesæt og hvor?

Er der noget man skal tage særligt hensyn til ved monteringen?

Jeg er alm. gds'er med alm. erfaring, dog ikke ud i kasser på badeværelser, endnu ;o)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer noget an på, hvor på væggen det skal være. Er det i en niche, i et hjørne eller bare lige midt for på en væg.
Et skilderi kunne nok hjælpe på at se mulighederne.

Jeg kunne f.eks. sætte cisternen på den anden side af væggen, så jeg slet ikke har nogen synlig kasse og kan komme til fra bagsiden.

Med venlig hilsen
ktm

 

Øhm! jeg ved ikke lige hvordan man lægger skitser eller billeder ind her, er vildt dårlig og på begynder niveau når det kommer til computere ;o(

Men væggen er flad og ca. 30 cm. til venstre fra wc stativet kommer der en væg som installationsvæggen skal gå helt over til, på højre side af wc stativet skal installationsvæggen bare gå ind mod eksisterende væg.
skylleknappen skal vist nok være på installationsvæggen i venstre side mod væggen.

Håber I kan danne jer et billede af det.
Da det nu er et vådrum, ville jeg opbygge kassen på et skelet af stålreglar, men sæt dig grundigt ind i, hvordan man bruger dem først. sørg for en virkelig solid fastgørelse ind i væggen, som systemet skal stå op ad og støtte sig til. Det er lidt trist, pludselig at vippe forover og ned, når man sidder på vasen i sine egne tanker og præsterer store sager.

Der næst skal du beklæde dette skelet med vådrumsgips, der i øvrigt er et glimrende materiale at arbejde med. Husk at få monteringsskruer beregnet til stålreglar og våsrumsgips. De skærer selv huller i stålreglerne.
Hvis du kan få det til at passe med en højde på 90 cm, vil du slippe meget nemmere om ved projektet.

Der skal, så vidt jeg husker 2 lag gips på, men da jeg lavede min væg, brugte jeg 3 lag, under indtryk af ovennævnte bekymring.
Vær meget opmærksom på, at få fat i tilstrækkeligt lange skruer og noter dig hele tiden inder montagen, hvor langt inde på pladerne, skruerne skal placeres, for at komme ind i stålreglaen. Vær forberedt på, at du undertiden vil støde ind i tidligere monterede skruer, men så må du gøre et nyt forsøg.

Husk at der skal være et aftageligt låg på toppen af kassen, hvilket betyder at konstruktion har tendens til at blive noget slatten, sideværts. Jeg ville nok se mig om efter en eller anden hjørneforstærkning at sætte i toppen. Låget kunne f.eks. være et flot granitplade, men ofte ser man mere eller mindre prydelige træplader med spor af vandskader af forskelligt tilsnit.

Håber du kan spore dig ind på, hvad jeg mener.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har gjort det sådan at jeg mellem den yderste vange på på stativet og væggen
har sat en liste i hårdtræ til at skrue vådrumsgipspladen fast i(se billed).

Da selve dækpladen ikke skal holde noget er der kun et lag(der var heller ikke plas til mere). Jeg har lavet et par små bøjler som holder på pladen øverst.

På bagvæggen kunne du skrue en liste/stålreglar op og montere sidedækpladen på denne.
I hjørnet ved frontpladen og sidepladen sætte du ligså en liste på indersiden af sidepladen. se tegning.

Jeg ved ikke om det er den faglige korrekte måde at gøre det på, men det var sådan jeg løste det. Og det holder stadig ;-)









Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Skrevet af stumbi på 23 jun 2012 08:36

Jeg ved ikke om det er den faglige korrekte måde at gøre det på, men det var sådan jeg løste det. Og det holder stadig ;-)

Jo, det er helt fint sådan.

Det er også okay at bruge træ til formålet, i stedet for stål, da kassen jo udover en smule kondens på indersiden, ikke bliver påvirket af fugt.
Super!

Tak for billeder, skitser og svar fra alle, nu tror jeg godt nok jeg har styr på hvordan den kasse skal skæres ;o)

Der er godt nok godt vi har lav-det-selv.dk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis