Spørgsmål om rundstål til 3D Printer

Hej folkens

Vi er igang med at lave en 1m x 1m 3D printer og vi prøver at finde ud af hvilken slags rundstål vores lineære kuglelejer skal kører på.




For at vi kan printe præcist nok, er det yderst vigtigt at stålet ikke bøjer så meget som en brøkdel af en millimeter inde på midten.

Vi har bestemt os for at bruge 12 millimeter rundstål men det har vist sig at være svært at finde ud af hvilken slags stål er bedst til dette formål.

Hvilken slags rundstål skal vi købe? Centerslebet, Blanktrukket, Skaldrejet? Kulstofstål, Hærdet stål, overfladehærdet stål. Er alle disse bare forskellige navne for det samme?

En herre ved navn Metalsnedker nævnte i en tidligere post at det skulle være overfladehærdet stål til sådan et formål og lagde dette link ud:
http://www.romani-gmbh.de/html/shop.html

Vi ringede til dem og fik at vide at det ville koste det dobbelte af prisen på hjemmesiden, hvis det skulle være rustfrit. Men hvis vi vil have printeren til at holde i årevis, så skal det vel være rustfrit stål, ikke? 

Hvis der er nogen på forummet som har noget indsigt i dette emne, vil vi meget gerne have jeres råd.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu laver man jo normalt ikke, selv højt avancerede værktøjsmaskiner i rustfrit stål. overfladehærdet eller indsat, som det hedder, kombineret med keramiske lejer, det dur. derudover synes jeg 12Ø og 1m spænd lyder lidt klejnt, og der er ikke stivhed nok meget spån.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
for at undgå fleks i stængerne. er det bedre med 16-20 mm. rundstål,1stedet for 12mm.
rundstål. hvis boardet er i denne størrelse. 1m x1m.!!!
Hej, Metalsnedker her.

Du må ikke bruge rustfri rundstål som føringer fordi det er alt for blødt og der dannes derfor riller der hvor lejekuglerne (de er hærdede) har kontakt. De hærdede rundstænger ruster ikke, så det skal du ikke være bekymret over.

Jeg ville bruge:

Én 20mm stang i hver side på den nederste føring

og

To stk 16mm stænger til den øverste føring.


Hilsen Brian
Der vil altid være en nedbøjning, men I skal måske få en maskiningeniør til at se på forskellige profilers moment. Jeg vil umiddelbart tro rundstål er det ringeste I kan vælge

 varmetossen

Annonce
Jeg har beregnet nedbøjningen på midten for 20 mm rundstål til at være 0,3 mm med 5 kg last.

Hvis du kender vægten lidt mere præcist er det lettere at give et bud på den reelle nedbøjning.


Hilsen Brian
Jeg vil umiddelbart også mene at 12 mm rundstål er en skidt beslutning, i det hele taget er rundstål til noget sådan ikke en god kombi.
Hvis i skal bruge præcision burde i lave det med leje skinner, det er nomalt brugt i industri maskiner.
Makerbot Replicator 2 is the best and latest prototyping machine so far; however it’s a bit pricey. I think there are cheaper machines like Reprap which is perfect for beginners. Affordable 3D printers usually come in kit (unassembled). Actually my brother had purchased Reprap 3D printers already. We were surprised because it supports both 3D2print’s ABS and PLA filament in 1.75mm. We were upset though because we made a few "upgrades", like the Z-axis rode bridge and replaced some of the plastic ties for metal wire for rode support.
Hvad med rør? Ø20 x 4 centerless slebet burde bestemt kunne holde... Ellers kan sømløst præcisionsrør sikkert også gå. De er temmeligt præcise på ydermålene fra fabrikken.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis