Gamle olie og benzintanke nedgravet

Hej

Vi kigger på en ejendom hvor der står at der er to tanke på 1500-2500 liter til henholdsvis benzin og olie, som er nedgravet i 1964, og så afblændet på et tidspunkt.

Hvad kan jeg undersøge/gøre for at sikre mig at der ikke ligger en "spændende" overraskelse og venter i den fynske muld?

Mvh Jan
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jancar

Jeg mener at tek. forv.(BBR  registeret) i kommunen har "styr" på nedgravede tanke, ved det ikke 100% men det var da værd at undersøge.

Mener i alle tilfælde at det bør undersøges som du jo også selv er inde på, for at undgå "dyre" overraskelser.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Kan se at de er afblændet en gang i halvfemserne. Jeg må se om kommunen kan fortælle mig om det indebærer tømning, spuling og opfyldning med sand.. Men mon ikke det gør det. Hvem vil lade 100 liter benzin gå til spilde.
Men jo svært at vide om der har været hul på dem...
Fik fat i en meget flink dame på teknisk forvaltning og fik tilsendt en bunke dokumenter,- nogen skrevet med sirlig, svagt ulæselig håndskrift... Der har vist boet en gammel vrangvillig bondemand, som forhalede sløjfningen af tankene, da han da ikke mente at det var nødvendigt... Da politimesteren i ODense blev indraget, så accepterede han dog at det til sidst blev gjort i 1990. Der var så gået 8 år fra første henvendelse.
Det er lidt uklart om det rent faktisk er tjekket at begge tanke er sløjfet, eller om gammelfar bare har sagt at det er de...
Han gik bort i 2005, så han kan ikke spørges om det nu er rigtigt...

Så er det vel op til min fingerspitzgefühl om jeg bare skal sige,- det går sgu nok, eller om man skal arbejde med at få det undersøgt ved nogle jordprøver, eller man bare skal glemme ejendommen (hvilket vi ikke kan )
På en måde er det jo sælgers problem.

Han må dokumenterer at tankene som de ligger i dag er fuldt lovlige.

Men så er det jo også spørgsmålet hvad div. forsikringsselskaber mener. Måske vil de slet ikke forsikre hverken eventuel forurening eller eventuel opgravning.

Hvilket vel egentlig også er sælgers problem!

Jeg skiftede for 2 år siden et oliefyr ud til natur gas, og vi havde også en nedgravet olie tank på 2500 liter, da den skulle sløjfes var eneste krav at den blev suget tom, og derefter afproppet.
Arbejdet skulle udføres af en autoriseret, og det blev gjort i forbindelse med fyr udskiftningen.

Bare for info, så du ikke panikker over at tankene ikke er sandfyldte
Der var også regler i 90 da de blev sløjfet/propet. Og det er sikkert blevet gjort efter de regler.. Den ene var også tømt, men det havde været en lang process at få det gjort så i og med at de var 30 år gamle, så kunne de jo have lækket lidt... Et aberdabei med at de ik er fyldt med sand er at de ligger ved/på gårdspladsen et sted. Og der kører der jo biler. Og på et tidspunkt kan sådan en ikke-sandfyldt tank jo give efter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis