Danalim 512 eller 577 til badeværelse?

Denne tråd er startet på opfordring fra Hans123456789

Hvilken silikone fra Danalim er bedst at anvende i mit badeværelse. "Sanitet og Byggesilicone 577" eller "Vådrumssilicone 512"? I byggemarkedet kunne de ikke lige svare på hvad der var bedst og prisforskellen var kun 1kr. Havde den ene været dobbelt så dyr som den anden, havde jeg bare taget den i troen på at den var bedre. På producentens hjemmeside, finder jeg den ene under "Fugemasser" og den anden under "Fugemasser Proff".
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ud fra de 2 nedenstående klip fra Dana Lim's produktkatalog ville jeg nok vælge Vådrumssilicone 512 p.g.a. dens bedre anbefaling mod glatte materialer.

***********************************************************************************************************************

Produkt Information:

Med fungicid - All-round, neutral og høj-elastisk

Vådrumssilicone 512

Produktbeskrivelse & anvendelse:

Vådrumssilicone 512 er en neutral højelastisk fugemasse. Den hærder ved reaktion med luftens fugtighed, og danner en elastisk fuge der kan optage bevægelser på op til 25 %.

Vådrumssilicone 512 indeholder fungicid (svampedræbende middel), der reducerer risikoen for bakterievækst, svamp og mug på fugerne, og har tillige stor bestandighed mod almindeligt anvendte rengøringsmidler. Anvendes alle steder med høj fugtighed, f.eks. tætning i badeværelser, brusekabiner, mellem sanitære installationer, ved vinduer med kondensvand m.m.

Særlig velegnet mod materialer som f.eks. glas, emalje, hård PVC, rustfrit stål, natursten m.m.

***********************************************************************************************************************
Produkt Information:

Neutral, høj-elastisk, indeholder fungicid

DANA LIM A/S Sanitet- & Byggesilicone 577 www.danalim.dk
Fysiske / kemiske data:

FugemasseType: Neutralhærdende elastisk siliconefugemasse

Fungicidbehandlet: Ja

Vægtfylde: ca. 1,1 kg/liter (transp), 1,4 kg/ltr (farver)

Holdbarhed: Minimum 1 år i uåbnet emballage ved tør og kølig opbevaring.

Emballage:

Varenr. Farve* Størrelse TUN-nr.

 

 

 

75411 Transparent 300 ml patron 1675222

 75412 Hvid 300 ml patron 1675214

 75409 Alugrå 300 ml patron 5752115

 75410 Silkegrå 300 ml patron 5752114

 75428 Brun 300 ml patron 5118472

 75429 Sort 300 ml patron 5115473

 * Bemærk at alle neutrale siliconefugemasser kan gulne svagt. Risikoen for gulning

 øges, hvis fugemassen udsættes for mørke eller ved fugning på visse malingstyper.

 Afhærdet fugemse:Overmalbar: Nej

 Hårdhed: ca. 18 Shore A

Elasticitetsmodul: ca. 0,3 N/mm² (DIN 53504)

 Elasticitet: +/- 25 %

 Bestandighed: Temperatur: ca. -50 °C til +150 °C

 Tåler højere temperaturer ved kortere tids påvirkning.

 Vand: Tåler konstant vandpåvirkning, men må ikke anvendes til akvarier. 

 

 

Emballage:

 

Produktbeskrivelse & anvendelse:

 

Sanitet- & Byggesilicone 577 er en neutral elastisk 1-komponent

 fugemasse. Den hærder ved reaktion med luftens fugtighed, og

 danner en elastisk fuge der kan optage bevægelser på op til +/- 25 %.

 Sanitet- & Byggesilicone 577 indeholder fungicid, der reducerer

 risikoen for bakterievækst, svamp, mug m.m. på fugerne, og har tillige

 stor bestandighed mod almindelig anvendte rengøringsmidler.

 Anvendes alle steder hvor der på grund af fugt er risiko for bakterieog

 svampevækst, f.eks. tætning i badeværelser, brusekabiner,

 mellem sanitære installationer m.m. Sanitet- & Byggesilicone 577 er

 særlig velegnet mod glatte flader som f.eks. glas og emalje.

 Sanitet- & Byggesilicone 577 er bestandig mod vejrliget og derfor

 velegnet til fugning omkring døre og vinduer.

 

 

Er det ikke 577'eren der er god til glatte flader?
Sakset fra dit indlæg:
"Sanitet- & Byggesilicone 577 er særlig velegnet mod glatte flader som f.eks. glas og emalje."

Men eller umidelbart virker de to produkter jo ret ens, men en forespørgsel til Dana-lim vil jo nok kunne give svaret.
Mvh jens

Tak for råd! Siliconen skal jeg bruge hvor jeg har fliser der mødes væg-væg og væg-gulv. Har læst et sted at man skal stoppe noget hæftebrydende ind inden man fuger, så fugen kun hæfter på to sider. Er det noget der bliver gjort i praksis? Findes der noget til det og er det praktisk muligt, når man har en 3 mm fuge?

Hvad med min samling mellem væg og loft. På nær i bruseniche er det pudset malet væg, der møder gipsloft med filt. Jeg vil gerne ligge en lille fuge. Vil du også bruge siliconen der eller ville du bare bruge en akrylfuge? Ekspedienten i byggemarkedet så også her ud til at være for meget i tvivl, til at jeg uden videre ville godtage svaret. Er ikke sikker på om akrylfugen fås antimugbehandlet.

Jeg ville anvende det samme fabrikat, som fliserne er fuget med - det kan fås i præcis samme farve - hvis du har brugt Alfix eller Lip.

Det kan fås til ca. kr. 135,- pr. patron samme sted som du har købt det du har brugt til fugerne mellem fliserne.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Den fugemasse jeg har købt er denne: http://www.garant.nu/fugemasse/141-pci-geofuge-manhattan.html
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også