Heb 180 Til IPE

Hej jeg har et hul fra mit køkken til min stue der er 3 meter bredt der ligger en HEB 180 til at bære 1 salen og hvad der ellers er. Jeg synes bare det ser så grimt ud fordi den er breddere en vægge -Murstens væggen er kun 11 cm bred. Og så er der nogle lag gips osv.   Jeg tænke lidt på at skifte bjælken ud med en IPE så jeg kan få den integreret i væggen . Men hvad for en IPE afløser en HEB 180 . Er der nogen der ved det med sikkerhed . Eller skal jeg have fat på en ing.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan ikke umiddelbart anskue de forskellige profil typer med henblik på at finde ækvivalente dimensioner. Ved at ændre dit HEB til et IPE, så reducerer du tværsnitskonstanterne om den lodrette akse betragteligt, da du får et smallere profil. Det betyder at styrkeforholdet om denne akse vil være væsentligt mindre for IPE profilet,hvorfor der vil skulle anvendes relativt store dimensioner for at opnå styrker som for HEB profilet. Umiddelbart er det dog typisk ikke den akse der er dimensioneringsgivende, men nu har jeg nævnt det!

For profilernes vandrette akser - som typisk er dimensioneringsgivende - vil et IPE 270 have samme styrkemæssige egenskaber. Profilet er 135 mm bredt.

Du kunne alternativt få en til at regne på, om der vil kunne anvendes et mindre profil!

 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis