Hus levetid

Vi købte for ca 6 mdr siden et hus fra 1898. Måske kan i hjælpe mig med at afgøre en snak som jeg havde med min far ang. levetid på sådan et hus?(muret land/bondehus på 76 kvm2 i grundplan med muret fundament, alm. byggestandart og løbende vedligeholdt) Principielt kan det jo holde evigt,for hvis man altså har den helt store pengepung med sig kan alt jo laves. Men hvornår er det økonomisk urentabelt at "lappe" mere på et hus, hvorfor det bedre kan betale sig at rive det ned og bygge nyt?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se det er jo et meget relativt spørgsmål du kommer med. Udfra de givne oplysninger er det umuligt at komme med et bud, i netop din situation. Det afhænger meget af hvad du har givet for huset, standen, belliggenhed, varmeudgifter og rigtig mange andre ting....
Pris: 1.400.000
Stand: God Bla. Større ombygning i 1992med nye badeværelser
Beligenhed:God vil jeg mene. Huset ligger i en lille hyggelig landsby, som er 8 min. kørsel fra Køge. Skole/inst./indkøb indenfor 1000-1500 meter. Dog kan man høre motorvejen når vinden er "rigtig"(ikke kraftigt)
Varmeudgifter: Tja, huset er efterisoleret med nye indervægge(200 MM isolering) i slut 70érne, dog er varmeforbruget i den lidt højere ende. Mener energimærket er E.
Grunden er 992 kvm2 og der er et muret anneks fra 1942 på 72 kvm2
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det var en lidt mærkelig diskussion på et forkert tidspunkt!

Hvorfor har du købt huset? Hvad er planen?

Er de 1,4 mill. prisen for grunden - med et gammelt hus på?
Har du overhovedet økonomisk mulighed for at rive huset ned og bygge et nyt?
Kan huset sælges for de 1,4 mill. Og du i stedet køber en byggegrund til f.eks. 1 mill. kr.
Ja et hus fra 1898 holder nok bedre en et gasbeton hus fra 60'erne. Mine forældre solgte deres eller fint vedligeholdte hus for et par år tilbage. Der stod i tilstandsrapporten at levetiden på væggene var sat til yderligere 30 år. Det er ikke lige til at rette op på.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af Sitting Bull på 14 jun 2012 22:13
Det var en lidt mærkelig diskussion på et forkert tidspunkt!

Hvorfor har du købt huset? Hvad er planen?

Er de 1,4 mill. prisen for grunden - med et gammelt hus på?
Har du overhovedet økonomisk mulighed for at rive huset ned og bygge et nyt?
Kan huset sælges for de 1,4 mill. Og du i stedet køber en byggegrund til f.eks. 1 mill. kr.

Det var en teoretisk diskussion, som tog udgangspunkt i at jeg stillede spørgsmålstegn ved påstanden "I gamle dage kunne de bygge så det holdt" Jeg håber og satser på at huset også står om 40-100 år, det er ikke planen at vi skal rive det ned! Ja det er et gammelt hus, men det er i god stand, de tidligere ejere har boet her i 37 år og var nu blevet for gamle, de har passet godt på det. Jeg har i de 6 mdr vi har boet her lavet de ting om som jeg gerne ville indvendigt. Bla. filtset vægge, sat gipsvægge op på 1. sal mv. Vi mangler kun at male køkkenet så er alt som vi vil have det. Tilsatandsraporten er god. Jeg mener blot at alle materialer har jo en udløbsdato, så eks. en muret ydervæg "dør" jo en dag, eller hür?
  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nej.
Meget få bygningsdele har en udløbsdato. Ud fra en fysisk betragtning.
Kun visse bygningsdele som nedbrydes over tid. Altså kan siges at være "slidt op". Eksempelvis tagsten - eller tagmaterialer i det hele taget. Måske vindskeder, terrassebrædder og andet, men det er i såfald fordi det ikke er blevet vedligeholdt - med maling eksempelvis.

Glasset i vinduer opslides ikke. Årsagen til at man udskifter enkeltlaggladsvinduer til termvinduer er er energiøkonomisk. Ikke fysisk nedbrydning.

Laaaangt hovedparten af bygningsdele eller materialer udskiftes af helt andre end fysiske årsager.
De er måske ikke tidsvarende af udseende, design eller umoderne.
Har for dårlig isoleringsevne, er uegnede til et nyt formål, lovgivningen gør dem ulovlige, passer ikke ind i sammenhængen, står simpelthen det forkerte sted. F.eks. er det uøkonomisk at flytte en mur, derfor bankes den ned og en ny opføres - måske blot en ½ meter derfra.
Det samme gælder mange andre bygningsdele hvor eneste fejl er at det ikke kan flyttes. Og derfor nedbrydes.

Hvis et parcelhus er af grundlæggende god og sund stand. (Eksempelvis simple huse opført i 70-erne). Så er det udelukkende et økonomisk spørgsmål om det kan betale sig at renoverer det op til dagens standard.
Huset som sådan kan sagtens holde 100 år mere - dog formodentlig med stigende drift- og vedligeholdelsomkostninger.
Et eksisterende hus' rentabilitet (hvis vi bruger det som levetidskriterium) afhænger i høj grad af, hvor energiøkonomisk ¨det er, og hvordan energiprisere udvikler sig. Hvis energipriserne fordobles har det lant større indvirkning på et hus med stort energiforbrug end på et topmoderne superisoleret hus.

Rør, elinstallationer, låse osv har en levetid, om end den er svær at fastesætte. Nogle af tingene er mindre udgifter at skifte ud, andre er ganske betragtelige. Så ud fra en økonomiks betragtning (Sitting Bull har glimrende redegjort for de fysiske betragtninger) kan man sige at et hus har en levetid. Der er bare for mange parametere til at der som sådan kan sættes en talværdi på.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Spændende læsning..

hvis man nu tager udgangspunkt i at der står et hus, som man har givet 1,4 mill. for - så lad os bare sige at det nye bliver et såkaldt 0 hus - altså energi neutralt..
Og lad os da bare sige at det nye er "vedligeholdelsesfrit"

Det nuværende koster. f.eks. 20000 i varme og 15000 i vedligehold - altså 35000 mere at bo i, end det nye.. Så skal det nye kunne klare sig uden vedligehold i 40 år !!
Jeg tror ikke det kan betale sig at vælte det gamle :-)


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også