Imprægneringen på nylagte planker

Hej! Jeg har fået lagt nyt trægulv, hvor der er en eller anden form for halvgennemsigtig mælkehvid overplade. Det er blevet slebet væk over det hele. Men så er der også blevet lavet et trin, hvor disse planker også er brugt til den lodrette side, og der har gulvmanden ikke slebet. Jeg har tænkt mig at male det stykke med en træmaling, men jeg er ikke sikker på, om det er vigtigt at jeg får slebet imprægneringen af først? Er denne overflade fx noget giftigt stads, som man ikke skal lade sidde når først de er i brug, eller er det helt lige meget? Det er i soveværelset i øvrigt... Tak!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ret sikker på at hvis din Tømre er af den fagligt udlærte type, så er der ikke anbragt noget der er giftigt inden døre i dit hus.
Så smør du bare maling på
Det hvide lag der er på, er noget der er sprøjtet på fra fabrikken så det skulle ligne træ der er ludbehandlet. Det vil aldrig blive til en ægte ludbehandling for med den trænger luden dybt ned i træet.
Grunden til at det slibes af, er at der er voks i den behandling fra fabrikken og det kan du ikke få malingen til at binde på.
Tak! Er det så vigtigt at det bliver slebet helt af? - det er rimelig tykt når der slibes i hånden. Eller Lan man nøjes med at ridse overfladen?
Skrevet af Othadell på 15 jun 2012 07:34
Tak! Er det så vigtigt at det bliver slebet helt af? - det er rimelig tykt når der slibes i hånden. Eller Lan man nøjes med at ridse overfladen?
Så må du have lejet dig en rystepudser, for ja du skal have det helt af, for at være sikker på at der ikke sidder voks rester.

Annonce
@ Othadell

Forstår ikke helt hvorfor du spørger - her!

Du må da vide hvad for nogle planker og hvilken overfladebehandling de har fået?

Og hvis du har glemt det så kan leverandøren da give dig et helt præcist svar hvad du skal gøre med det stødtrin!

Endeligt er brædderne nok ikke imprægnerede!

Kære siddende tyr.
Det er altså ikke alle der ved så meget om træ som en hel del af os der skriver herinde, seneste eks. Jeg har besvaret en ung håbefuld spørger omkring bygningen af et buet låg til en "skattekiste" vedkommende vidste ikke hvad krydsfiner var.
Ja-ja. Godt nok.

Men det forekommer da umådelig oplagt at spørge lige der hvor svaret findes. Altså hos brædde-leverandøren!



Hej Sitting Bull! Jeg spørger sådan set her af den simple grund, at jeg plejer at få brugbare svar
Du har købt gulvbrædder, der er fabriks ludbehandlede .. Og betalt for ... Nu har du så betalt for t få det slebet af igen????

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også