Samling af toprem til skur - metode?

Hej

Jeg har tænkt mig at lave min top i 4x4 // 97x97mm

er denne samling den korrekte at bruge:

Afstanden fra a til b stolpe er 9,3 meter så der skal nogle samlinger til skal bare vide hvilken samlings metode er den korrekte.

og er remmen os ok dimensioneret i forhold til "let-tag" ståltrapez tag.


28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, den er fin.

Men du skal da kun have en samling i hver facade!

Og samme samling kan du osse bruge i hjørnerne.

Hvad slags tag skal du ha på dit skur?
245x45x6000 spær. afstand fra hinanden 60cm.
undertag. klemlister. lægter. og så ståltrapez tag 0,4 stål

spec.
310 cm ståltrapez sort DS 20-115 - Dækker: 103 cm - Udført i 0,40mm stålplade - Overflade: Sort polyester

Bagsiden bliver jo 9,3 lang så bliver remmen jo 4,6mtr, hvis den er delt i to.

tænkte at dele det lidt mere op så det bliver samlet i stykker af 2,4mtr

fordi det lettere at transportere hjem i en trailer. men hvis jeg skal have leveret mine spær som er 6mtr så kunne jeg lige så godt få remmen i den størst mulige længde.

hvis jeg nu ikke kan få dem i den længde men skal hente dem selv i længden 2,40m så bliver der jo nogle flere samlinger skal disse samlinger ligger over en stolpe så er støtte. eller er det lige meget?



Har os tænkt mig at ligge remmen oven på stolperne og reglerne på 95x45. og så sætte vinkler i hele vejen.

Kan se nogle laver et hak ned i stolpen og sætter remmen ind i det udsnit der er fjernet. Men min stolpe er jo 97x97 og min rem er samme dimensioner så kan jeg jo ikke lave dette udhak.

er det fint at bare spænde det ovenpå stolpen?


Har sat gevind jern i hver anden lecamellemrum er det for meget eller skal jeg sætte det for hver 150cm istedet for 100cm?.

Tog lag tagpap mellem lecablok og bundrem er vel fint? skal lecablokkens overflade egentlig pudses? siden og toppen?
Skrevet af Sitting Bull på 14 jun 2012 12:34
Ja, den er fin.

Men du skal da kun have en samling i hver facade!

Og samme samling kan du osse bruge i hjørnerne.

Hvad slags tag skal du ha på dit skur?

hvordan samler jeg ved T stykket? for enden af skuret har jeg en overdækket terasse?

Spærene kan du jo ikke samle af småstykker tømmer: :o)

Knald en vinkel eller 2 på ved T-stykket.

Det er alt for mange forankringer.
3 stk i den forreste gavl.
Halvt så mange de andre steder!

Derimod er det godt at have en forankring på hver side af døråbningerne. Som du viser ved din skillevæg.

Du skal indgive anmeldelse til kommunen. Og hvis skuret bliver over 50m2 ansøgning om byggetilladelse.
jo det er omkring 30-35 men ville lige blive færdig med tegningerne og omkostning beregningerne inden jeg sendte noget ind.

Men det gør vel ikke noget der for mange forankringer? så står det vel fast? tænkte er det ved de 4 stolper og i mellem dem jeg skal støbe det stål bånd ned som skal holde taget nede?

men derudover så ser min konstruktionen vel solid og holdbar ud?

Så skal jeg lave nogle kryds i hjørnerne eller fra hjørne til hjørne?
Annonce
Sådan har reduceret forandringer er det mere fornuftig nu.

Ja.
Men det er kun nødvendig med 2 i skillevæggen. Dem på begge sider af døren.

Derimod ville det være godt med en forankring imellem nederste venstre hjørnestolpe og døren.

Forankringerne ved dørene er primært for at fixcerer bundremmen, (ikke så meget for at hindre hytten i at blæse væk).

Taget/spærene fsatgøres til topremmen som fastgøres til stolperne som fastgøres til bundremmen som fastgøres med ankerne til fundamentet som fastgør hele molevitten til Moder Jord.
Der er ikke nødvendig med yderligere fastgørelse såfremt du anvender passende sømbeslag ved div. samlinger imellem "træ-pindene"

Derimod skal du have nogle "vindkryds" eller skrålægter i formodentlig bagerste facade, venstre gavl, skillevæggen og tagfladen. Men det kommer lidt an på hvordan du beklæder væggene indvendigt.

Under alle omstændigheder skal du have nogle skrålægter, (midlertidige), på vægdelene når du rejser konstruktionen.

(Hvorfor skal der i øvrigt være en særlig tyk stolpe midt i gavlen til venstre - men ingen reglaer i bagerste facade mod højre? :o)
Belægning - har jeg overvejet Iverplank eller Hardiplank - klink belagt
nogle der har erfaring med disse materialer?


venstre hjørnestolpe

Sådan der vel, men det er lige ned i et leca element?s Skal jeg så bore igennem og fæstne det?

dvs. forbore hullet i leca blokken inden den sættes på den våde beton? skal der bruge et bestemt bor til dette eller?

Der er ikke nødvendig med yderligere fastgørelse såfremt du anvender passende sømbeslag ved div. samlinger imellem "træ-pindene"

Dvs. det ikke nødvendig med at medstøbe stålbånd i fundament til senere fastgørelse i taget. Så det ikke kan lette ved kraftig storm eller lign.

Passende sømbeslag - hvad vil det være sådan?

Jeg har søgt lidt på vindkryds og fundet forskellige måder folk gøre det på men hvilken er den mest effektive. Har på min lang bagside bare lavet et stort kryds men`? er det mon godt nok.


Vindkryds sat på tegning. Det vindkryds du snakker om på taget er det under spærrene vel?



Jo under opførsels skal jeg have nogle støtte på som du siger skrålægter så det hele ikke bare vælter.

Hov havde ikke gjort det færdig der facade mod højre bliver os beklædt.

stolpen i midten af gavlen til venstre - ved jeg faktisk ikke - den bære jo ikke noget sådan som jeg har tegnet det - så den er vel overflødig.

Jeg har gjort topremmen ved døren til det halve for at få mere højde det vel ok? eller skal jeg forstærke den ovenpå med noget tømmer`? det fordi jeg jo ikke må overstige 2,5mtr inden i skel.

Kunne jeg ikke forbinde de stolper i toppen ved hjælp af noget jern stål? for at få det samlet og så få ekstra højde pt. er der cirka 194 cm til bjælken. det bare så jeg har flere muligheder ved dørvalg.

men de kan vel tilskæres i bunden vel - dører?


Du behøves jo ikke at bore huller. Du kan bare hakke blokken over - li'som du nok gør de andre steder.
(Men som sagt det er mest for at fixerer bundremmen, ikke så meget for forankring).

Der findes massevis af sømbeslag. Måske er almindelige vinkler ok, men ellers de såkaldte universalbeslag, (som dog godt kan sidde lidt i vejen for div. beklædninger).

Du kan købe dig fattig i sømbeslag - her:
http://www.strongtie.dk/Produktkatalog.235.aspx

Der er (osse) rigeligt med vindafstivning. Nogle diagonal-lægter i første felt i hvert hjørne er fint. Som du har vist det i nederste venstre hjørne.Starter nede ved hjørnestolpen og rammer oppe ved samlingen imellem første stolpe og topremmen!
Men ikke bånd - lægter eller regler. (trykstænger). Evt. vindkryds i taget.

Det er slet ikke nødvendigt at krydsene dækker alle stolper. Beklædning og vindkryds gør det samme, nemlig gør væggene til skiver, som er stabile.

Hvis du beklæder direkte på indv. Med spån- eller anden træfiberplade så er det stort set ikke nødvendig med vind kryds.

(Skille)væggen med døren er jo slet ikke bærende så det er fint med en regle som toprem.

Og inden vi går videre så:
Kommer du til at navngive dine facader, gavle, stolper osv.
(Måske gavl Vest, Frontfacade, Bagfacade, Skillevæg, Stolpe Midt, stolpe Hjørne Osv. Eller hvad du nu kan finde på.
For at vi ved hvad vi præcis snakker om - og hvorhenne.

Og gad vist om ikke der et sted på nettet findes et tilsvarende skur. Som stort set kan kopieres. (Ingen grund til at opfinde den dybe tallerken - hvergang) :o)
Men ikke bånd - lægter eller regler. (trykstænger). Evt. vindkryds i taget.

Så der hvor jeg egentlig har brugt stålbånd på tegningen skal jeg kun bruge lægter/regler.
Ved godt der er mere end rigeligt, men det kan jo kun gøre skelettet mere stiv`?



Og har lavet nogle bogstaver på de forskellige sider så vi ikke snakker forbi hinanden


Vindkryds i taget skal vel være i metalbåndet?

Nu spurgte jeg ind til det hardyplank og iverplank - så vidt jeg kan se så det vel det samme produkt er kvalitet og finish os ens? kan se at deres plank har forskellige højde.



Min lokalplan siger dette. Hvis overstående ikke er tilladt(hardie/iver) hvad giver det så mig at mulighed for beklædning.

Hvis jeg nu beklæder indvendig med en krydsfiner plade og ønsker at isolere så skal jeg bare ligget det ind bag tagpap som kommer på på ydersiden?

Her skal man vel os lave et eller andet fald så vandtrænger ud til yder væg og ikke bliver inde i konstruktionen? damspærre skal jeg vel helt droppe da jeg ikke har tænkt mig at opvarme skuret udover den varme jorden bidrager med nede fra. Kan måske tænkes at jeg vil opvarme rummet hvis jeg er er derude når det lidt for kold.

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også