En lang række spørgsmål (CNC Fræser, Laser og 3d print)

Lidt for historie:

Jeg byggede et CNC bord som jeg spændte et plastik printhoved til (for at sige det nemt, jeg lavede en kæmpe 3d printer). Hensigten var og smide en fræser på af en art, når jeg havde printet hvad jeg skulle bruge til en start, hobbyen har dog udviklet sig, MEGET! 
Jeg har nu printet nok dele til at kunne tage print hovedet af og bygge en mindre maskine kun til 3d print formålet, frit fra www.thingiverse.com hvis det siger nogen noget.


Da CNC bordet nu står ubrugt, 800x500mm, tænkte jeg det var tid og finde en router. I lang tid tænkte jeg at Michaelghammer's hobbymotor fræser var vejen frem for mig. Men vil hellere købe en "ordentlig" fræser end at have en svag løsning/lappeløsning.

Desuden har nogen her erfagringer med de kina lasere man kan købe på eBay? (f.eks. http://www.ebay.com/itm/HIGH-PRECIS...3a6df4c787) Har nemlig købt en for sjovs skyld (til at starte med...)

Nå men alt i alt skal jeg købe:

A. En 1.5 Kw spindle på eBay med dertil hørende VDF inverter.
B. Smide en overfræser på, og til hobby vil jeg så være ligeglad med om den kostede 300kr. fra jem&fix eller gå efter Kress?

Kom med jeres erfagringer forslag, tag gerne højde for collet størrelse osv. for pt. hænger jeg mest til den Kina spindle på eBay, da folk fra cnczone ser nogenlunde tilfredse ud.

Tak på forhånd.

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge kina spindlen, jeg er selv rigtig glad for min, ingen tvivl og at den er lavet til at præster, og så er det billigt at købe et helt sæt spændetænger til den. Kress er der dog også mange der er glade for.

Men hvis du vælger en vandkølet spindel, kan det anbefales at en flowmåler på, så styreboksen slår fra, hvis der lige pludselig ikke er flow. Det har redet min spindel flere gange
Skrevet af Zilver på 16 jun 2012 14:54
Ja og for 1700 kr. sendt fra England tror jeg ikke det kan stikkes, er igang med at lave en flow måler til den her Kina cutter. Faktisk er jeg overrasket over den, mange siger softwaren er nogle bæ, (hvilket den også er i forhold til de højde standarder man er vant til), Men hvis man har styr på sine layers i CorelDraw kan man hurtigt få den til at køre på højde med den Universal laser jeg har prøvet tidligere, kæmpe overraskelse for mig.

Alt andet er dog noget værre bræller Vandkølingen er en dykpumpe til et akvarie og ventilationen er en udsugning på 25x25 cm der ikke slutter tæt på den sprække på 2x10 cm men det er nemme fixes når man lige får tid til det. Men alt ialt gav det hele samlet dette resultat:
https://www.dropbox.com/s/r62mor8xi...165914.jpg 

Jeg har over flere omgang forsøgt og sætte mig ind i End mills osv. men uden held er mere en software/elektronik fyr på det område. Er der nogle gode samlede sæt man burde se på?

 

Med hensyn til endmills kommer det meget an på, hvad du skal lave. Er det små ting skal dine endmill også være små og omvendt.

Når man fræser profiler ud, eller laver pockets, vil man som regel bruge flatmills. Så dem skal du som udgangspunkt have nogle af.

Hvis man begynder på 3D fræsning, vil man som regel bruge en ballnose til at aflslutte med. Nogen bruger i stedet en tapered ballnose, men det har jeg ikke rigtig nogen erfaring med. Ideen så vidt jeg har forstået er, at man kan nøjes med denne ene mill. Men det bruges hvis primært når man skal have meget fine detaljer, som fx til relieffer.

Hvis du vil lave flot skrift, kan jeg varmt anbefale, at du køber en v-bit/chamfer mill. Så vil du kunne lave skrift, som en prof billedskære vil misunde.

Med hensyn til pris-kvalitet forholdet er min opfattelse, at ebay er den ven. Her er jeg endt med at købe alle mine fræsejern.

Håber det gav lidt overblik

Vh
Jens 
Det var en rigtig lækker kompakt forklaring og gå videre med. Har tænkt mig og benytte mig af VCarve Pro som jeg vist og læst flere herinde bruger. Med hensyn til profiler, mener du da som f.eks. plader skæret ud fra en .DXF fil?

For når jeg laver G code til 3D print bruger jeg .STL filer, og ved laser skæring .FLT (men det er pga. af en ringe kina controller).

Har du nogle andre forslag til software der er værd og se på inden man køber noget?

og er Solidworks vejen frem ved f.eks. tegninger over en komplet ny CNC fræser?

 

Vcarve er rigtig godt, jeg bruger selv Aspire som skulle være storebroren, og det fungerer rigtig godt. Det er fantastisk hurtigt og effektivt hvis du skal lave skilte, reliefcarving og den slags. Til mere kompliceret 3D arbejde med specifikke mål, er det dog ikke sagen. Men hvis du skal have lavet nogle skilte hurtigt, tror jeg ikke der er noget der slår V-Carve/Aspire. Det er nok også en af grundene til, at flere herinde tjæner penge på at lave skilte, -det er hurtigt og nemt.

Profilfræsning er, når du fx fræser en cirkel ud af et stykke plade. Altså en 2D tegning som dit fræsejern følger. 

Jeg har ikke selv brugt Solidworks, men jeg er helt sikker på at det er kvalitet. Selv bruger jeg Rhinoceros, når jeg skal tegne noget i 3D. Man kan desuden udvide Rhino med et plugin, så man også kan lave g-koden deri (Rhinocam). For tiden er jeg ved at lære at bruge Rhinocam, og det må siges at det er en del mere komplekst end Aspire, men det kan nogle helt andre ting, som Aspire ikke kan. Og det er mit indtryk, at uanset hvilket af de større allaround cam-programmer man går igang med, så kræver det noget tid inden man er inde i det.

Så for at svare direkte på dit spørgsmål, så er Solidworks og Rhino gode bud, hvis du skal igang med at tegne i 3D. Hvis du bare skal have lavet en hurtig skitse i 3D af din fræser, så er det nok hurtigst og lettest at bruge Google Sketchup. Men uden at jeg selv har leget med det, er det min klare opfattelse, at det ikke egner sig til, at lave 3D modeller til et cam-program.

Håber det hjalp!

Kunne du ikke smide et par billeder op af din 3D-printer, og emner den har lavet, -det kunne da være meget sjovt at se Og den laser du har købt, er det kun til at gravere med, eller kan den også skærre i materialer? 

Vh
Jens
Annonce
Jeg har lavet en hel del 3D i autocad, til 3D print, solidworks er nyt for mig, shuffler pt. rundt i evaluerings versioner af det meste. For at finde noget hvor jeg kan samle hele "projekter" men i forskellige dele og teste designs ud.


Jo Laseren kan skære, har kun haft den oppe og køre hurtigt pga. eksamener og at den, som Kina udstyr nogen gange er, ser lidt kritisabel ud i nogle af de vigtige elementer så som PSU er et stort åbent PCB hvor der løber 20KV ud af en spole direkte til laser tuben (et glasrør, på 70 cm med CO2 i), og man kan forsætte, så det skal der rettes op på før jeg begynder og bruge den for alvor.

Men det store i det hele er at den skære 4 mm akryl som smør, og ligeledes gravere i langt de fleste materialer, dog ikke metaller uden en form for legering da den så gravere i legeringen som så binder til metallet, så vidt jeg har læst er anodizeret aluminium perfekt til det. Men de "små" 40W den er på er ikk' helt til at spøge med har set flere billeder af en der driblede fra maskinen, hvor det akryl han skar i nåede flashpoint og så var den ild der kom ikke til at slukke igen ved bare og puste lidt.


Jeg tænker jeg kan smide en video af 3D printeren når den køre igen, for nu må det være billeder. Alt det grønne er printet på CNC med hovedet spændt fast, pga. flytning har jeg printet den her maskine for  at kunne printe hele igen hurtigt inden jeg formentligt bygger den sidste revision af vidunderet. (intet på billedet er kalibreret bare samlet).

 

Øv, et langt svar som blev ædt da jeg skulle til en anden web-side

Nå, men det korte af det lange, 

jeg har købt en Bosch Colt http://www.amazon.com/Bosch-PR20EVS...B000ANQHTA, fordi jeg senere kan skifte dens dele med med præcisionsdele fra http://www.precisebits.com/ 

Skal bruges til en Fireball V90 som jeg skal have samlet så snart den lander...

Jeg har en LS3020 laser fra hpclaser.co.uk, en kina-model som de har smidt deres eget logo på. Softwaren er virkelig uforståelige, så jeg har ikke fået testet den så meget endnu. Ville også skære i akryl, men kan ikke få det til at virke - mine skæringer i 3mm smelter sammen så hurtigt som jeg skærer. Skal have testet noget mere, hvilket involverer etablering af udluftning - for det stinker som ind i h*** når jeg skærer i akrylet. Har hørt at der er forskellige typer af akryl, måske har jeg blot fat i det forkerte.

Mvh. Morten

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
Ja det er også en mulighed med den Bosch router. Hvor har du bestilt fra den amerikanske amazon eller har du kunne finde den tilpas billigt på .co.uk.

Ja din laser har en del flere options så som air assist og laser (så lige på deres hjemmeside), jeg har en plan om at skrotte elektronikken i min så snart min 3d printer kan smide dele ud i en lind strøm igen, da jeg skal have lavet en stepper baseret Z axis, mest pga. de 40W ikke skyder dybt nok og ved en hurtig tabel kunne man passende bare hæve Z axis og lave profil udskæringen igen modregnet den tidligere "udskæring", hvordan fungere din air assist, kan du evt. tage nogle billeder. For jeg hænger lidt i bremsen om jeg skal lave en ghetto løsning med en akvarie luft pumpe der pumper 150L/min ud eller om jeg skal gå efter en kompressor og lave nozzle lidt mindre for at få mere tryk, og håbe det er justeret godt nok.

 

Hej Zilver,

jeg bestilte den fra den amerikanske amazon, kunne ikke finde den på co.uk desværre, så kommer nok til at bøde lidt i tolden... Men sådan er det.

Jeg er ikke så begejstret for min laser endnu, men det kommer nok når jeg begynder at rode med den og får erfaringerne med. Air Assist synes jeg ikke nyder godt af, når jeg skærer i træ står der en stor fed flamme op, man kunne tænde en cigar på :-). Den skulle være integreret i skærehovedet, der er i hvert fald ikke en knap jeg kan slå den til og fra på.

 Software'n er virkelig uforståelig, jeg kan ikke finde ud af hvordan man skærer i flere layers. Jeg så på nettet hvordan der var én der modificerede sin laser til at køre på Mach3 på en ekstern - kommerciel - controller, så kunne kan bruge alm. 2d CAD software/Mach3 til maskinen - det tror jeg, jeg går på jagt efter. Du er nok bedre til det tekniske end jeg, så jeg har ikke nogle gode kommentarer mht. air assist, men blot til info så har jeg bemærket at der her - http://hackaday.com/2012/06/19/hoisting-a-laser-cutter-to-the-3rd-floor-and-other-fun-youll-probably-never-have/ - er nogen der tilsætter o2 til deres laser og derefter kan skære i stål! Måske ikke muligt med en 35-40W laser, men nu er der lidt inspiration i hvert fald! :-)

-
Jeg fifler med robotteknologi, CNC skæring, 3d printning ... Har lige opdaget en verden af mulighed vha det rette værktøj og sindelag.
Ja ok, så kommer man alligevel op omkring de 1.000 kr. inden man er nogenlunde tilfreds med fræseren. Men vidste ikke der var sider der specifikt lavede tredje parts dele for at modificere dem til det bedre, selv om det giver god mening det kan løbe rundt i USA.

Jeg har faktisk i et par dage ledt efter steder hvor jeg kan købe balsa træ i Esbjerg området men til ingen verdens nytte så jeg må ud dør til dør og spørge store og små trælast handler.

Det lyder som om din air assist ikke er kraftig nok, så vidt jeg har forstået skal den fjerne røgen fra træ så det ikke giver misfarvninger og på plastik nedkøle emnet så hurtigt at det ikke kan nå og gensvejse sig efter lys strålen har passeret. Men hvad ved jeg, personlig glæder jeg mig til at prøve træ ud snart.

Softwaren er noget være skrammel har tænkt mig og lave en youtube guide ala. 101 moshidraw, hvor jeg bare hurtig viser hvordan du kan linke det til coreldraw og der lave alle de layers man lyster. Men raster og skæring er ikke lykkes for mig endnu og tror ikke det sker.

http://wiki.laoslaser.org/index.php/OpensourceLasercutterdriver - de laver deres egen løsning, hvor laseren kommer frem som en printer på din computer hvorfra du kan sende dine filer .dxf .pdf what ever hvor efter du giver nogle retningslinjer for laseren og så går den igang. De er stadigvæk i Beta stadiet. Men de har 5 printere magen til din, som de eksperimenter ud fra.

Buildlog.net - der er også enkelte brugere der laver deres egne løsninger til mach3/EMC2 og arduino baserede controllere.

http://labs.nortd.com/lasersaur/ - De laver også en opensource løsning ala. laoslaser.org, dog er deres hardware gearet til noget der minder om overkill i mine øjne, men ved mange herinde køber Gecko og så er man da også sikker på det bare køre.

Men Mach3 løsninger kan ikke skære, Raster på samme tid så du skal lave to forskellige maskinkoder og derefter flette dem sammen. Hvilket også kunne være sjovt og fifle med men meget tidkrævende.

Men jeg har en plan om at lave min egen kontroller, med udgangspunkt i en makerbot kontroller. Da jeg ikke har brug for alt muligt fancy, og så kan jeg godt lide vel overvejede ghetto løsninger og sminke dem lidt så det bare spiller... ikke klyt dog.

Men det glæder mig der er andre end mig der leger lidt med sådan noget her.


 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis