Træskelet - kom gerne med input...



Jeg har nu lavet en skitse i 3D over hvordan selve træskelettet skal se ud. Grundplan måler 3m x 9.6m og det er meningen, at konstruktionen skal bære 3 saksespær. Det er formentlig fyldt med fejl og mangler, så derfor må i gerne skyde løs, m.h.t. konstruktion. Har selv gjort følgende overvejelser:

Skitsen er udfærdiget med 45 x 95 reglar, hvilket formentlig er alt for spinkelt. Tænker at det skal være 45 x 195 reglar. Men er i tvivl om konstruktion ved yderligere isolering for at undgå kuldebroer.

Topremmen skal formentlig stå på højkant med 2 reglar ved siden af hinanden. Hvordan monterer man disse topremme - blot med vinkelbeslag?

Jeg er osse bekendt med, at der skal forstærkes omkring dør og vinduer. Er det nok med en ekstra reglar skruet sammen på ydersiden af rammen eller hvordan?

Er osse lidt i tvivl om, hvordan jeg skal konstruere selve hjørnerne på bygningen, således at disse isoleres bedst muligt.

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I stormvejr vil den konstruktion da klappe sammen eller i hvert fald svaje grimt.

Der mangler totalt afstivning for vindpåvirkning.
Skrevet af efry på 10 jun 2012 12:13
I stormvejr vil den konstruktion da klappe sammen eller i hvert fald svaje grimt.

Der mangler totalt afstivning for vindpåvirkning.

Det er vi helt enige om. Det er osse derfor jeg søge lidt råd og vejledning Jeg kunne sagtens have tegnet hele konstruktionen, men for at undgå forvirring er det nemmere med selve det helt grundliggende.
Hvad bruger man typisk til at afstive sådan et træskelet - krydsfinerplader?
Du skal have skråstivere i hvert hjørne fra øverste rem til 1. Reglar der står. Hvis spærene skal nå ud på 9,5 meter plus udhæng, skal der noget alvorligt tømmer til. Bliver det pænt på den smalle bygning? Desuden skal de små reglar bære på en del. Mon du ikke skal noget op i dimension? Du skal have bånd diagonalt i taget, for at tage vindpres.

 

Skrevet af uldal på 12 jun 2012 06:58
Du skal have skråstivere i hvert hjørne fra øverste rem til 1. Reglar der står. Hvis spærene skal nå ud på 9,5 meter plus udhæng, skal der noget alvorligt tømmer til. Bliver det pænt på den smalle bygning? Desuden skal de små reglar bære på en del. Mon du ikke skal noget op i dimension? Du skal have bånd diagonalt i taget, for at tage vindpres.

Jeg har regnet mig frem til, at der går ca. 3 spær til. Disse skal selvfølgelig stå stabilt placeret, da det er et tegltag det skal bære. Kan forestille mig, at de skal stå på 2 limtræsbjælker, som går ud fra den eksisterende bygning og hviler på 2 stolper i hvert hjørne. Er det godt at bruge stolper, som hjørner - her tænker jeg på isolering osv. eller hvordan skal det konstrueres?
Annonce
Nu nærmer våinos det punkt, hvor du sku give op på forhånd. 11 meter spær med tegl i frit hæng? Dernskal nogen ordentlige basser af tømmer til. De pinde du har regnet med, golder ikke til det der. Få en ingeniør til at udregne trykket

 

det kan en spærfabrik eller den nærmeste trælast sagtens regne, der behøves ikke en ingeniør til det.

http://www.lyrk.dk
Spærfabriken regner vel ikke ud, om skeletkonstruktionen holder

 

sådan en 2x4 kan nu klare et temmelig stort lodret tryk - og hvis de står pr. 60 c/c bliver det jo ikke mindre stærkt. Og når der nu tilmed bliver smidt en limtræsrem ovenpå er trykket jo godt fordelt

Man kan afstive stimmelkonstruktionen med både vindtrækbånd og krydsfinerplader. Den med en regel i hjørnet kan måske også give lidt - men ikke nær samme effekt som førnævnte

Men hvad skal rummet bruges til - for du kan da ikke putte meget isolering i de vægge?
Lav det i 47x200, med krydsforskalling indvendigt med en 45x45 til el og vvs. Hvis dine spær lægger af lige over en stolpe er det fint. Lav skrå afstivning med 5x40 vindtræksbånd. Hvis der så kommer gips indvendigt og noget beklædning på ydersiden vælter det absolut ingen steder......

Husk 3 stolper i hvert hjørne så du har noget at skrue i på begge sider indvendig hjørne.

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis