Træskelet omkring vinduer og døre

Er ved at lave en tegning, eller skabelon om man vil, over det træskelet, som skal huse vores nye tilbygning på 28 kvm. Men hvordan skal selve konstruktionen og dimensionerne omkring vinduer og døre se ud?

Har set flere forskellige løsninger, hvor man bl.a. laver en simpel ramme med 1 cm luft omkring vinduet. Men rammen skal vel have en form for forstærkning eller bliver reglarne skruet fast på selve vinduet?

Hvis der er nogen som kender en god side med råd og vejledning eller evt. har et par tips eller billeder over en sådan konstruktion vil jeg sætte stor pris på hjælpen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har arbejdet en del med opbygning af facade- og tag-elementer i træ og med forskellige beklædninger ind- og udvendigt. Der var skelettet opbygget i spærtræ. Dvs en tykkelse på 45mm. Bredden varierede så efter opgaven.
Du skal have en bundrem og en toprem. Derimellem plaveres så lodrette stykker med en afstand der passer til beklædning og/eller isolering. Topremmen kan forstærkes med en rem der ligger på højkant. Ved døre og vinduer skal der forstærkes, dvs der placeres 2 lodrette stolper sammen på hver side af ex. en dør. Det hele skrues eller sømmes sammen. Jeg fortrækker skruer. Alt dette skal også stives af. Det kan gøres med vindtrækbånd eller ved at beklæde med krydsfiner eller fibergips der skal limes sammen OG limes på spærtræet.
Hvis du til denne konstruktion anvender 45x200 kan du passende på indvendig side lægge dampspærre og derefter krydsforskalle med 45x70. Så kan du føre el og varme på indvendig side af dampspærren og du får i alt 270mm isolering.

Og så skal du huske at det hele skal gennemregnes af en ingeniør.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Skrevet af Kermit_369 på 07 jun 2012 09:18
Jeg har arbejdet en del med opbygning af facade- og tag-elementer i træ og med forskellige beklædninger ind- og udvendigt. Der var skelettet opbygget i spærtræ. Dvs en tykkelse på 45mm. Bredden varierede så efter opgaven.
Du skal have en bundrem og en toprem. Derimellem plaveres så lodrette stykker med en afstand der passer til beklædning og/eller isolering. Topremmen kan forstærkes med en rem der ligger på højkant. Ved døre og vinduer skal der forstærkes, dvs der placeres 2 lodrette stolper sammen på hver side af ex. en dør. Det hele skrues eller sømmes sammen. Jeg fortrækker skruer. Alt dette skal også stives af. Det kan gøres med vindtrækbånd eller ved at beklæde med krydsfiner eller fibergips der skal limes sammen OG limes på spærtræet.
Hvis du til denne konstruktion anvender 45x200 kan du passende på indvendig side lægge dampspærre og derefter krydsforskalle med 45x70. Så kan du føre el og varme på indvendig side af dampspærren og du får i alt 270mm isolering.

Og så skal du huske at det hele skal gennemregnes af en ingeniør.

mvh

BS
Det var en stor hjælp...takker. Det lyder meget med 270mm isolering, men det er selvfølgelig aldrig en dårlig ting! Bygningen skulle gerne kunne bære et tegltag opbygget af saksespær, men kender ikke dimensionerne for bæreevne osv., men det findes der råd for
Skrevet af flemming.madsen på 07 jun 2012 10:47
Jeg vil anbefale dig at se nærmere på SBI anvisning 189 Småhuse - den er også på bibliotektet.
Anvisningen indeholder nyttig information om blandt andet husets styrke og stabilitet. Hertil isolering - varme, fugt og lyd, samt god info om vådrum, indeklimaforhold.

Det var en god idé. Den vil jeg helt klart give et kig
Nedenstående TRÆ-håndbøger kan købes hos TRÆinfo. Eller måske osse lånes på biblioteket.

TRÆ 55 Træfacader

Håndbogen behandler de mest anvendte bræddebeklædninger, herunder valg af beklædningstype, træart, opsætning og træbeskyttelse. Den er rigt illustreret og indeholder en række praktiske konstruktionsanvisninger på udførelse af udvendige træbeklædninger.


TRÆ 56 Træskelethuse

Håndbogen giver en grundig gennemgang af træhusets opbygning, materiale og konstruktionsvalg. Den indeholder flere end 296 kommenterede konstruktionstegninger for alle væsentlige bygningsdele, lige til at anvende.
Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 07 jun 2012 11:48
Nedenstående TRÆ-håndbøger kan købes hos TRÆinfo. Eller måske osse lånes på biblioteket.

TRÆ 55 Træfacader

Håndbogen behandler de mest anvendte bræddebeklædninger, herunder valg af beklædningstype, træart, opsætning og træbeskyttelse. Den er rigt illustreret og indeholder en række praktiske konstruktionsanvisninger på udførelse af udvendige træbeklædninger.


TRÆ 56 Træskelethuse

Håndbogen giver en grundig gennemgang af træhusets opbygning, materiale og konstruktionsvalg. Den indeholder flere end 296 kommenterede konstruktionstegninger for alle væsentlige bygningsdele, lige til at anvende.
Mange tak, Sitting Bull Massere af tegninger og illustrationer kan vi godt lide!! Skal på biblioteket kan jeg godt fornemme på det hele!
Jeg kan hjælpe dig med det meste du har brug for i det byggeri, hvad enten det er konstruktionsberegninger eller tegninger til myndighederne. Med hensyn til udseendet handler det jo om hvad du synes er pænest.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også